Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-04-06 12:20:07

Live Reviews :: My Sleeping Karma en Colour Haze @ Live Music Hall in Keulen

My Sleeping Karma & Colour Haze  – 16-03-2017 Live Music Hall Köln

Al sinds jaren is Colour Haze het instituut van de Duitse psychedelische en heavy rockscene. Muzikale schilderijen en geluidslandschappen worden met meesterhand gecreëerd. Zachte, alsmaar intensief wordende melodieën tezamen met groovende ritmen scheppen een hypnotiserende sfeer. Tijdens deze tour presenteren ze hun nieuwe album ‘In her garden’, ondertussen het twaalfde van hun lange carrière.
Net als Colour Haze, heeft tourmetgezel My Sleeping Karma ook een nieuw album en wel het eerste live-document, ‘Mela Ananda’ in hun tienjarig bestaan. Vanavond, donderdag 16 maart, staan beide bands in de Live Music Hall te Keulen.

Bij aankomst om vijf voor acht staat er buiten nog een lange rij mensen te wachten, terwijl stipt om acht uur de eerste band begint. Ondergetekende is dan ook een beetje later binnen en wordt vrijwel meteen bevangen door de muzikale trip die My Sleeping Karma heet.

Met achter de knoppen van de geluidstafel, Rene Hofman (producer, geluidsman en zanger/gitarist van Wight), staat er bij My Sleeping Karma een dijk van een helder geluid, heavy maar niet zompig. Hierdoor is iedere riff, iedere drumslag en iedere bass-aanslag duidelijk te horen en vibreren de oren door de aangename tonen die verspreid worden. Met veel duidelijk aanwezend speelplezier speelt de band een setlist die bestaat uit songs van zogoed ieder album dat ze tot op heden uitbracht. My Sleeping Karma heeft een speciale band met Keulen. In 2010 werd een concert van ze, als voorprogramma van Brant Bjork, uitgezonden via WDR Rockpalast vanuit de Underground en dat was destijds al een overtuigende show. Songs als “Glow 11”, “Prithvi”, “23 Enigma” en “Tamas” worden met veel psychedelische groove overgebracht op het publiek, dat na bijna anderhalf uur nog steeds meer wil. Maar het is tijd voor Colour Haze.

De muziek van Colour Haze wordt op het eerste album ‘Periscope’ beïnvloed door Black Sabbath met sterk bedwelmende gitaarpartijen. Tegenwoordig doet Colour Haze haar eigen ding en bestaat de muziek uit komplexe songstructuren, jazz-elementen en nemen de uitgesponnen jams toe. Zo ook vanavond worden de tien minuten per song snel overschreden en men wordt meegezogen in een duizelingwekkend aangename trip. Het geluid is hard en gruizig, maar niet irritant. Naast een paar nieuwe songs van het aankomende album ‘In Her Garden’ ontbreken uiteraard knallers als “Transformation”, “Tempel” en “Peace, Brothers and Sisters” niet.

Opvallend is dat alleen de voorste rijen uitbundig reageren op de oudere songs en dat vanaf het begin van de bars er veel gepraat is in plaats van mee te gaan op de experimentele reis die Colour Haze iedere keer weer weet te creëren. De zaal is vol maar wellicht weet nog niet iedereen goed genoeg hoe om te gaan met de geweldige muziek en de sfeer die daardoor ontstaat.

Life of Agony @ Effenaar

Zwarte Cross 2017 - de zaterdag

Life of Agony @ Effenaar