Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-04-06 12:36:54

Live Reviews :: Conan @ Underground in Keulen

Conan  – 24-03-2017 Underground Köln

Sinds 2012 laat het Engelse Conan overal een verpletterende indruk achter. In dat jaar verscheen namelijk het debuutalbum ‘Monnos’, bestaande uit loodzware riffs en synchroon eng veranderende akkoorden en tempowisselingen. Muzikaal gezien ligt het ergens tussen doom en stoner waarbij subtiliteit wordt vermeden. Ze touren momenteel met een paar andere zware bands. Op deze vrijdagavond staan ze in de Underground in Keulen.

Het Engelse Hark speelt sludgy melodische stoner met invloeden van het oude Baroness en Helmet  en met veel distortion. Ook live staat dit als een huis. De band is compact, strak en ultiem gedreven. Met veel dankbaarheid naar het aanwezige publiek toe wordt iedere song met veel plezier gespeeld. De songs van albums ‘Crystalline’ en het vorig jaar verschenen ‘Machinations’ bevatten een frisse sound en grooven stuk voor stuk. Met deze frisse sound is het snel gedaan als de heren van het Duitse Downfall Of Gaia het podium betreden.

Met veel dynamische composities en onheilspellende sferen creëert de band een enerverende geluidservaring die niet voor iedereen is weggelegd. De mixtuur van black metal, crustcore en postmetal veroorzaakt een duistere geluidsmuur. Hier wordt een dialoog tussen leven en dood zeer creatief opgelost. De band gaat in zichzelf op maar weet het publiek te boeien door de intensiteit. Ondanks de brutale metal ontstaat er een bijna hypnotiserende atmosfeer voordat de laatste band, Conan, haar oorverdovende geluidsgeweld overbrengt.

Wanneer Conan het podium betreedt is de zaal aangenaam gevuld en de loodzware en logge riffs donderen door de zaal vanaf de eerste aanslag. Het trio produceert een muur van zwaar geluid. Als in een trance staan ze zelf te headbangen, evenals het publiek, door de langgerekte en soms monotone composities. Qua zang is het niet altijd even zuiver, maar dat lijkt de meeste mensen niet te deren. Het stemgeluid van zanger/gitarist Jon Davis is beperkt waardoor het na enige tijd gaat tegenstaan. Muzikaal gezien geeft de band gelukkig met haar zogenaamde ‘Caveman Battle Doom’ een nieuwe definitie aan de term ‘heaviness’. De setlist bestaat voornamelijk uit songs van de albums ‘Blood Eagle’ en ‘Revengeance’, waardoor het net iets toegankelijker wordt. De demonen zijn aan het einde van show verdwenen.

Exit Eden - Rhapsodies In Black

Sons of Texas - Forged In Fortitude

Dead Lord @ Underground in Keulen