Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-05-01 11:18:47

Live Reviews :: Haken @ Melkweg

Haken + The Algorithm + Next to None – Melkweg Amsterdam 13 april 2017

Sinds er bands bestaan, bestaan er ook al anniversary tours. Tenminste, sinds een aantal jaar daarna natuurlijk, anders is er niks te vieren. Voor veel bands is het 20/30/40-jarig bestaan van hun of één van hun albums een begrijpelijke aanleiding voor zo'n dergelijke tour. “Waarom niet al na 10 jaar?” moet Haken gedacht hebben, die vanavond op de Melkwegse planken staan tijdens hun “Haken X Tour”. En waarom eigenlijk ook niet. De fans in de zaal zijn er in ieder geval erg blij mee!

De hele avond in je eentje vullen is leuk, maar een paar bands meenemen om het publiek op te warmen is natuurlijk veel leuker! Vandaar dat ik al een hoop lawaai hoor op het moment dat ik de Melkweg betreed. Ik zeg lawaai, maar wel hele goede en bewonderenswaardige lawaai. Het schoolvoorbeeld van “de nieuwe generatie” staat op het podium. De gemiddelde leeftijd van de bandleden is namelijk 18/19 jaar. Ik heb het dan over Next to None. Deze Amerikanen beleven als support van Haken hun eerste Europese tour, iets wat altijd speciaal is. Bij de liefhebbers die dit bandje kennen, staan ze misschien bekend als het bandje van “de zoon van”. Als een soort Animal (je weet wel, de roodharige drum Muppet) ramt Max Portnoy er namelijk behoorlijk op los. Inderdaad, zoontje van Mike Portnoy. Maar Next to None bewijst vanavond prima op eigen benen te kunnen staan. Ze hebben nog veel te leren en geluidstechnisch is het ook niet super, maar veelbelovend klinkt het zeker.

Een band die een stuk minder indruk op me maakt, staat als tweede op het programma. Ik zeg band, maar het podium wordt bezet door een drummer en een gitarist die ook ijverig gebruikt maakt van het mengpaneeltje voor zijn neus. Het Franse duo luistert naar de naam The Algorithm. Qua muziek doen ze hun naam absoluut eer aan. Ze hebben namelijk bedacht om zware “djent” gitaarriffs veelvuldig te combineren met elektronische geluidjes en effecten. Ze spelen absoluut strak, maar laat ik zeggen dat je ervan moet houden. Ik vind het persoonlijk wat jammer dat er vrij veel geluiden worden toegevoegd, waardoor je het optimale muzikale vakmanschap te zien en te horen krijgt. Het is een beetje metal voor ICT'ers. Dansbare metal, dat wel. Er komt op een gegeven moment een nummer voorbij met een hardcorebeat. De dance-versie that is, niet de metalversie. Het publiek vindt het blijkbaar wel erg interessant want die gaan aardig los. Moet kunnen. Op zijn zachtst gezegd, een bijzonder optreden.

Dan is het tijd voor de voornaamste reden waarom iedereen vanavond in Amsterdam is (of misschien is dat de voetbalwedstrijd in de Arena…), Haken! Zoals gezegd, staat dit optreden in het teken van het 10-jarig bestaan van de band. Dit betekent logischerwijs dat er nummers uit het hele oeuvre van de band gespeeld worden, tot groot enthousiasme van het publiek. Ondanks dat wij ons in de kleinere zaal van de Melkweg bevinden, zal het aan het enthousiasme van beide partijen niet liggen. Het concert is overigens niet uitverkocht, maar het is gezellig druk. In het publiek zie ik aardig wat knipperende groene brilletjes. Eerst dacht ik dat deze bij The Algorithm hoorden, totdat Haken-zanger Ross Jennings zelf met een in discokleuren-uitgevoerd exemplaar het podium op wandelt. Het ziet er best stoer uit en het is leuk voor de foto's. Bovendien past het erg goed bij het nummer wat hiermee wordt ingezet, namelijk “1985”. De hele show is erg overtuigend. Het geluid is top en muzikaal gezien is er erg weinig op aan te merken. Enkel de (backing)vocals van de bassist zijn soms aardig onzuiver. Echter is de regelmatige samenzang van zanger, bassist en drummer absoluut indrukwekkend. Elk album passeert de revue, waarbij vooral nummers van het laatste album ‘Affinity’ voorbij komen. Gelukkig worden voor fans van het eerste uur de eerste albums ook niet overgeslagen in de vorm van een heuse “Aquarius”-medley en als toegift(je) de 22-minuten durende titeltrack van “Visions”.

Al met al een zeer geslaagde avond, met 3 bands die elk op hun eigen manier het publiek goed hebben vermaakt. Voor degenen die erg nieuwsgierig geworden zijn naar Next to None heb ik goed nieuws, deze band zal namelijk ook het voorprogramma verzorgen van Mike Portnoy's Shattered Fortress in de 013. The Algorithm is op dit moment in Australië maar is deze zomer bijvoorbeeld te vinden op Euroblast in Duitsland. Haken is net begonnen aan hun Amerikaanse tournee, maar zullen ongetwijfeld ook weer spoedig op Europese bodem te vinden zijn.

Deep Purple @ Lanxess Arena in Keulen

Five Finger Death Punch @ Tilburg

Jera On Air 2017 - Friday