Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-05-01 14:12:33

Live Reviews :: Deftones @ 013

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Deftones in Nederland optraden. Toen nog met het vers uitgebrachte ‘Koi No Yokan’ op zak. Afgelopen jaar verscheen de opvolger van die plaat, ‘Gore’. Een tour in Europa liet even op zich wachten, maar op 24 april was het dan toch zover. De ‘Gore’ tour van Deftones raast door Europa en de bijna vaste stek in Nederland, het Tilburgse 013, zal ook nu niet worden overgeslagen. Goed nieuws want 013 en Deftones zijn tot nu toe altijd een gouden combinatie geweest.

Foto's vanuit het publiek gemaakt door Jessica Santiago Lopez en Jeroen Verel

Het Indisch / Amerikaanse Skyharbor verzorgt het voorprogramma niet onverdienstelijk. Muzikaal kunnen ze redelijk meekomen in het straatje van Deftones en de band heeft dan ook een goede start. Helaas is er één groot minpunt aan het optreden van Skyharbor en dat zijn de ongelofelijk valse uithalen van zanger Eric Emery. Daar moet wel bij gezegd worden dat deze halverwege het optreden verbeteren. Vooral het laatste deel van de show klinkt dan ook zeer aardig en heeft mij  in ieder geval weten te overtuigen ook het studiomateriaal van het vijftal eens een kans te geven.

Deftones staan bekend om hun ijzersterke releases en hun energieke en kwalitatief sterke optredens. Zo ook vanavond; het optreden van Deftones is van het begin tot het einde één groot hoogtepunt. De zware, maar ook dromerige muziek van de band komt vanavond perfect uit de verf. Chino is goed bij stem en weet zijn zangpartijen ondanks het constante bewegen steengoed te presenteren.

Hoewel de huidige tour ter presentatie van het onlangs verschenen ‘Gore’ is, krijgen we van dit album enkel de nummers “(L)MIRL” en titeltrack “Gore” te horen. Achteraf bleek ook de single “Prayers / Triangles” op de setlist te staan maar deze werd om onbekende reden niet gespeeld.

Weinig materiaal van het nieuwe album betekent wel weer dat er meer ruimte is voor ouder materiaal. En daar maakt de band dan ook gretig gebruik van.
Van oudere tracks als “Minus Blindfold” van het debuutalbum ‘Adrenaline’ en B-Side “Teething” die op de soundtrack van de film “The Crow: City of Angels” verscheen, tot nieuwere tracks uit meer recente jaren, de band staat stil bij elke release uit hun acht album tellende discografie. Uiteraard zijn publieksfavorieten als “Change (In the House of Flies)”, “Digital Bath” en “My Own Summer (Shove It)” hoogtepunten, maar de live uitvoeringen van “Tempest” en “Rosemary” (beide van het in 2012 verschenen ‘Koi No Yokan’) doen hier niet voor onder. “Rosemary” is misschien zelfs wel DE track waarop de band het beste laat horen wat ze in hun mars hebben.

Na een dik anderhalf uur vol muzikale nostalgie en genot komt er met de toegift, bestaande uit “Back to School (Mini Magit)” en “Rocket Skates” een einde aan de avondvullende show waarin Deftones een uitverkocht 013 laat horen na bijna 30 jaar nog steeds at the top of their game te zijn.
Het is dan ook te hopen dat de band ons niet weer vier jaar laat wachten op een volgende show, maar wie weet hebben ze wat leuks in petto voor hun 30 jarig bestaan volgend jaar?

Life of Agony – A Place Where There’s No More Pain Label: Napalm Record

Samsara Blues Experiment @ Underground in Keulen