Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-06-25 20:41:13

Live Reviews :: Five Finger Death Punch @ Tilburg

De afgelopen jaren heeft Five Finger Death Punch de Nederlandse fans regelmatig bezocht. De band is momenteel zeer populair en trekt een gevarieerd publiek. De populariteit blijkt ook wanneer Five Finger Death Punch op maandagavond 12 juni een show speelt voor een uitverkochte 013 in Tilburg. Metalkrant is hier bij aanwezig.

Foto's gemaakt door Jessica Santiago Lopez (klik hier of op de foto's voor meer)

Bij aankomst staat er een gigantische rij bij 013. Dit komt door strenge ingangscontrole, er mogen geen tassen mee naar binnen. Het Nederlandse Mandrake’s Monster is dan ook al zo goed als klaar met hun set wanneer we eindelijk de zaal binnen lopen. De zaal is op dat moment toch al aardig volgelopen en de muziek van de mannen uit Enschede lijkt goed te worden ontvangen.

Na een change over van ongeveer 30 minuten wordt het tijd dat de mannen uit Las Vegas het podium betreden. Dit doen ze ook, echter opent de band met een onbekende zanger en zijn er vooral veel verwarde gezichten te zien in het publiek. Later wordt hij voorgesteld als een goede vriend van de band. Na een kleine 5 minuten neemt Ivan Moody de microfoon over en nadat hij nog even uit legt dat hij laat was, wordt "Never Enough" ingezet. In de zaal lijkt er vooral opluchting te zijn.

Die opluchting duurt echter niet lang, het is al snel duidelijk dat er iets gaande is achter de schermen. Na elk nummer wordt het donker op het podium, verdwijnen de rockers backstage en vinden er lange onderbrekingen plaats. Moody probeert de fans gerust te stellen wanneer hij zegt dat er geen andere zanger voor Five Finger Death Punch is dan hijzelf. "Wash It All Away" en "Got Your Six" volgen, waarna ook de onbekende zanger een moment in de spotlight weer krijgt, als hij door Ivan tijdens "Bad Company" terug op het podium wordt uitgenodigd om samen het nummer te zingen. Inmiddels is bekend dat het gaat om Tommy Vext, zanger van Bad Wolves.

De vrees van de fans wordt dan toch bevestigd wanneer gitarist Jason Hook halverwege het nummer "Burn MF" zijn gitaar op de grond gooit en het podium verlaat. Als Moody dan een akoestische versie van "Wrong Side Of Heaven" wil zingen, moet hij dit alleen doen. Hook is er blijkbaar nog niet aan toe het podium weer te betreden. Moody brengt nog een ingekorte acapella versie van "Remember Everything", waarna Hook gelukkig voor "Under And Over It" weer op het podium verschijnt.

Er straalt een vreemde, ongemakkelijke sfeer van het podium af. Ook door alle stiltes tussen de nummers door, wil de energie niet op gang komen. Ergens is het dan ook niet verwonderlijk dat de band na nog geen uur te hebben gespeeld het podium verlaat. Het wordt hen dan ook niet in dank afgenomen en iedereen is verbijsterd over wat er nou precies gebeurd is vanavond. Niet de beste show die de mannen uit Las Vegas hebben neergezet dus.

Helaas blijkt later dat Moody kampt met een terugval in verslaving. Metalkrant wenst hem dan ook veel sterkte met zijn herstel. In positief nieuws heeft de band zich goed weten te herpakken met een gratis ‘goedmaakshow’. Deze is positief ontvangen en dit keer heeft de band de verwachtingen wel weten waar te maken door een leuke en afwisselde set te spelen. Het is jammer dat de avond van 12 juni zo is verlopen, want we hebben Five Finger Death Punch toch vaker uitstekend shows zien spelen. We kijken dan ook uit naar de volgende show van Five Finger Death Punch, op vrijdag 15 december in AFAS Live!

Deep Purple @ Lanxess Arena in Keulen

Five Finger Death Punch @ Tilburg

Jera On Air 2017 - Friday