Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-07-09 12:12:51

Live Reviews :: Deep Purple @ Lanxess Arena in Keulen

De band dankt haar naam aan de jazzklassieker Deep Purple, het favoriete nummer van de moeder (of grootmoeder) van ex-gitarist Ritchie Blackmore. Het succes startte met het album ´Deep Purple in Rock´ en kan zich meten met groepen als Black Sabbath en Led Zeppelin. Ettelijke hits, enkele bandwisselingen en honderden optredens later brengt de band een nieuw album uit getiteld 'Infinite' en tourt, naar zeggen, voor de laatste keer. Hierbij spelen ze ook in Keulen in de Lanxess Arena.

Deep Purple  – 6-06-2017 Lanxess Arena Köln

Rond de klok van 20.00 begint het voorprogramma Monster Truck in een voor driekwart gevulde zaal aan haar set. In thuisland Canada zijn ze al uitermate populair, in Europa krijgen ze langzaam ook meer bekendheid. Dit doordat ze al tourden met Nickelback en nu dan met Deep Purple. De muziek van Monster Truck doet denken aan Black Stone Cherry, met orgel, met het meezinggehalte van Nickelback. De band weet hoe ze het publiek moet entertainen en dat lukt met gemak. De menigte zingt songs als "Don´t Tell Me How To Live" en "The Enforcer" al met de nodige overtuiging mee. Eenvoudige hardrock slaat aan bij de aanwezigen en bij diegenen die nog kunnen, gaan de nekspieren los. Hier wordt niet opnieuw het wiel uitgevonden, maar de frisse retrorock past bij het genieten van een koud bier in de hand. Een perfecte festivalband staat hier aan het begin van een grote carrière.

Na deze aangename warming-up starten rond 21.15 de mannen van Deep Purple. Ze starten met "Time For Bedlam" van de nieuwe plaat 'Infinite'. Dat nieuwe schijfje klinkt voor een band die al meer dan 45 jaar bestaat zeer verfrissend. Ook het optreden van vanavond is dik in orde. Nieuwe nummers worden met veel oude songs afgewisseld zodat de vaart erin blijft, zoals "Strange Kind of Woman" en "Fireball" uit de jaren '70.

Qua samenspel is er weinig te bekritiseren. De mannen zijn zeer goed op elkaar ingespeeld en een constante glimlach is op ieders gezicht aanwezig. Zanger Ian Gillan verdwijnt zo nu en dan van het podium om zijn medebandleden de ruimte te geven en wellicht om even op adem te komen. Het past allemaal samen en er kan weinig fout gaan door de jarenlange ervaring. Hierdoor lijkt het op sommige momenten ook een routineklus te worden, mede daardoor dat iedere avond van de huidige tour dezelfde setlist wordt gespeeld. De nieuwe nummers, zoals "The Surprising" en "Johnny's Band" lijken met net iets meer speelplezier gespeeld te worden.

Halverwege de set volgt er een mega synthezisersolo van Don Airey voordat "Lazy" wordt ingezet, gaande van heavy psych tot klassiek tot progrock. Het hoogtepunt, voor de toegift, volgt bij "Smoke On The Water" waarop iedereen uiteraard staat te wachten. Helaas ontbreek echter "Child In Time". De toegift bestaat uit "Hush" van Joe South, een fantastische basssolo van Roger Glover die overgaat in "Black Night" waarmee een mooie avond eindigt.

Exit Eden - Rhapsodies In Black

Sons of Texas - Forged In Fortitude

Dead Lord @ Underground in Keulen