Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-07-26 19:45:13

Live Reviews :: Freak Valley Festival

Voor de zesde keer op rij vindt in Netphen, dichtbij Siegen, het Freak Valley Festival plaats. Het is een doom, stonerrock, blues en psychedelicfestival dat drie dagen duurt en uitverkocht is. Bekende en onbekende bands uit de hele wereld zetten het festival drie dagen lang op zijn kop waarbij 2500 fans volop genieten. Metalkrant was erbij en zag de volgende groepen aantreden op de twee podia.

Freak Valley Festival – 15/16/17-6-2017 AWO-Gelände Netphen

Op donderdag, de eerste dag, in de namiddag stapt een viertal dames het podium op onder de naam MaidaVale. Ze zijn afkomstig uit Zweden, het kwaliteitsmuziekland van tegenwoordig, of wellicht ook al veel langer. MaidaVale verrast ons met moderne bluesrock waarbij de sound gebaseerd is op de jaren '60 en '70. Ondanks het vroege uur staan er toch al redelijk wat mensen die zich laten overtuigen door dit viertal dat een frisse set neerzet.

Het Noorse Orango bestaat al sinds 1999 maar maakte een pause tussendoor om in 2011 uit het niets het album ‘Confessions’ uit te brengen. Begin dit jaar verschijnt dan ‘Mules of Nana’ en blijken ze opeens een redelijke bekendheid te hebben opgebouwd. Zo ook op Freak Valley komt de classic rock van het drietal goed aan, ondanks dat het enkele gezapige momenten bezit. De ouderen genieten er net iets meer van als de jongeren onder ons, lijkt het. De invloeden van Deep Purple, Iron Butterfly en Steppenwolf zijn dan ook duidelijk aanwezig. De menigte laat zich echter niet weerhouden verder te luisteren wanneer er een onweers- en regenbui uitbreekt.

Later op de avond speelt het Engels Conan en wapperen de broekspijpen alle kanten uit. Deze heren weten een muur van doomgeluid neer te zetten dat iedere keer weer indrukwekkend is. Ondergetekende was laatst al bij een show in Keulen waarvan de recensie hier teruggelezen kan worden.

Een van de hoogtepunten van het festival was toch wel de frisse psychedelische postrock van Maserati uit USA. Hierover spreken velen twee dagen later nog. De elektronische elementen maken de mensen blij en aan het dansen. Zelfs de grootste stoner verliest zichzelf in de melodieuze grooves die volgen, ondersteunt door de drumbeats. Niet makkelijk voor de volgende band om hieraan te tippen.

Mister John Garcia is tegenwoordig weer bijna overal aanwezig, is het niet solo dan met Slo Burn. De band heeft enkele technische opstartproblemen, maar dan gaat de machine los. Hiervoor is iedereen gekomen om eindelijk na al die jaren van wachten Slo Burn weer aan het werk te zien in de originele bandbezetting. Het is de moeite waard maar een echt wow-effect ontstaat er niet. Het viertal zet een degelijke stonerrockshow neer waarbij de highlights “July” en “Pilot the Dune” pas aan het eind de revue passeren.

Dag 2

Dag twee begint voor ondergetekende met Geezer. Dit trio uit USA is voor de eerste keer op Europese tour. Hun net uitgebrachte album ‘Psychoriffedelia’ slaat goed aan bij pers en fans. Zo ook zijn de verwachtingen van dit optreden behoorlijk hoog. De verwachtingen worden voldaan want de band zet een stevig boogiebluesset neer met fuzzrock- en psychedelica-elementen erdoorheen. Samen met de rauwe stem van zanger/gitarist Pat Harrington staat hier een strakke band op het podium waar we nog meer van gaan horen.

Death Alley heeft eindelijk een nieuwe bassist gevonden en staat dus weer op de planken. Ze zijn vervanger van Asteroid die helaas alle speeldata hebben afgezegd. De vier Nederlanders verheugen zich op Freak Valley te mogen spelen en geven een ware rawk-‘n’-rollshow. Death Alley is; “vuist in de lucht, pik in de hand en headbangen.” Met een old school sound gaan we terug naar de jaren '80. Het mooiste moment is de ode aan de onlangs overleden Bidi van Bidibookings. Met een traan in de ogen gaan we door met The Brew. Dit hechte trio uit de UK, waarbij vader en zoon respectievelijk drums en bass spelen, brengt authentieke maar moderne bluesrock over aan de menigte met vintage apparatuur. Een levendige rockshow waarbij invloeden van The Who en Led Zeppelin duidelijk aanwezig zijn. Niet vernieuwend maar wel onvervalst rock-‘n’-roll.

Greenleaf uit Zweden touren sinds twee jaar bijna continu door heel Europa. Geen voorgekauwde stonerrock maar smeuïge retrorock met een onstuimige frisheid. De band zet over het algemeen altijd een goede show neer waarbij de positieve energie overslaat op het publiek. Met een glimlach wordt er genoten en de zon breekt weer door op Freak Valley.

Donkere wolken komen echter weer bij het Italiaanse Ufomammut. Deze band behoort inmiddels tot het beste in de Europese stonerrockscene. Het is de missing link tussen doom, stoner, drone en duistere psychedelica. De loodzware en uitgesponnen riffs donderen over het veld en de vervreemdende visuals hypnotiseren de aanschouwers. Hier en daar worden er ronkende vocalen toegevoegd wat het nog luider maakt en een zware verslaving dreigt. Italië kwam, zag en overwon.

Dag 3

Op de derde en laatste dag heeft ondergetekende nog een band last minute weten te regelen namelijk Hymn uit Noorwegen. Dit doomduo is op tour en zoekt nog een gig dus krijgen ze de kans om op zaterdag de WakeNBake-stage te openen rond de klok van 11:15. Het zijn maar twee man, ze weten een muur van geluid neer te zetten en een haast meditatieve riffmetalmuur wordt opgebouwd. Ondanks het vroege uur, komen de mensen stuk voor stuk voorbijgestrompeld en gaan de eerste hoofden alweer op en neer. Ofwel met een koffie of een bier in de hand.

De volgende band heeft iets spiritueels in zich, Vodun uit UK. Vodun maakt afro doom met tribale drums. Voeg hieraan toe de stem van zangeres Oya, waarbij funk, hardrock en metal samenkomen, en een bevreemdende luisterervaring ontstaat in de vroege ochtend. De mensen ontwaken uit hun roes om zich vervolgens weer te laten hypnotiseren.

Wanneer de meesten weer enigszins aanwezig zijn, schudt het Australische Mammoth Mammoth iedereen echt goed wakker. Rauwe hardrock met her en der een stonerriff zorgt voor een moshpit. Het nieuwe wiel hebben ze niet uitgevonden maar de dirtrock waarbij Motorhead en Black Sabbath zijn terug te horen, slaat aan. Voeg hieraan toe de capriolen van zanger Mickey die regelmatig het publiek induikt en een vieze maar complete rockshow is gezet.

Net zoals bij Mothership uit Texas USA, alleen is dit een trio waarbij de bassist zingt en dus niet zomaar even het publiek in kan gaan. Toch ook wordt hier een dikke rockshow neergezet. Het licht schijnt hier op gitarist Kelley Juett die de een na de andere dikke riff tevoorschijn tovert. Ondersteunt door de rollende basslijnen en pounding drums staat hier een intergalactisch trio. Voorop staat eerlijke rock en roll beïnvloed door Iron Maiden, Black Sabbath, UFO en Zz Top. Het moederschip is geland in de freaky vallei.

Na het dansbare en vreemde Föllakzoid uit Chili, waarbij de frontman gekleed is in een damesbadpak (men vraagt zich af waarom) en het experimentele King Gizzard & the Lizard Wizard komt er een einde aan Freak Valley 2017 met headliner Earthless. Ze stonden in 2015 ook al eens hier op het podium om de mensen te betoveren met psychedelische riffs. Nu mogen ze het festival afsluiten en de mensen in hun dronkemansroes, voordat ze hun tent induiken, nogmaals hypnotiseren. Impressieve gitaarskills, pompende drums en rollende bass zorgen voor een megapsychjam. Een perfecte afsluiter van een gezellig festival.

Life of Agony @ Effenaar

Zwarte Cross 2017 - de zaterdag

Life of Agony @ Effenaar