Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-07-26 20:14:45

Live Reviews :: AttitudeFest 2017

Ook dit jaar was er een nieuwe editie van AttitudeFest in Atak, dat gehouden werd op zaterdag 27 mei. De dag begon al goed met fantastisch weer. De zon scheen volop en voor het geval ik nog tijd had om buiten op het grasveld te relaxen had ik zonnebrandcrème meegenomenWat wellicht al een goed idee was, want toen ik aankwam werd ik verrast door een flinke wachtrij bij de ingang van Atak. Op het eerste gezicht leek AttitudeFest al veel drukker bezocht dan vorig jaar
De ingang van Atak ligt ideaal bij het Willem Wilminkplein. In het grasveld lagen al grote kussens klaar van Attitude Holland.

Review geschreven en foto's gemaakt door Renée.

Door de lange wachtrij kwam ik later binnen en bij binnenkomst liep ik direct door naar de kleine zaal. Ik kon nog net het laatste nummer horen van Inferum. AttitudeFest lag dus al strak op schema. Inferum was een stevige opener en wie laat uit bed was gestapt kon het rustig wakker worden wel vergeten.  Deze death metalband doet niet aan een warming-up.

De bezoekers die de kleine zaal eerst oversloegen en de foyer binnenliepen, werden direct opgewacht door een New Rock-stand en een Hexbomb-stand. Vorig jaar was in de foyer de Attitude Market nog te vinden. Deze was nu verplaatst. De garderobe vangt je op na deze stand en je kon er prima je jas en tas (gratis) kwijt. Wat zeker prettig is als je niet de hele dag met spullen wilt sjouwen. Richting de grote zaal was nog een stuk foyer met een aantal kleinere kraampjes. Naast de ingang van de grote zaal werd er veel bekijks getrokken door de tattoo art van Wendy.
Waar vorig jaar de grote zaal nog een catwalk had, was hier nu geen ruimte meer voor. Met reden heeft AttitudeFest hun kledingstand de ‘Big Attitude Market’ genoemd. De hele zaal was gevuld met kledingrekken, accessoires en tassen. De meeste bezoekers waren hier ook te vinden.

Op het podium was de Art-Chill sessie bezig van Psychara. Waar men haar kon ontmoeten en zoals de naam zegt plaats kan nemen om bezig te gaan met bijvoorbeeld tekeningen. Na even rond gekeken te hebben moest ik al gauw weer terug naar de kleine zaal. Venhill was de volgende band.

Venhill is een punk-rock band. De zang trok gelijk de aandacht. De zangeres heeft rauwe uithalen die het erg goed doen samen met de aparte sound die de band erachter legt. In korte tijd had Venhill het publiek ook al voor zich gewonnen en vloog de half uur speeltijd zo voorbij.

Stillmode gaat meer richting poprock en dat is goed te horen. Er zitten catchy deuntjes in die je makkelijk in de nummers meenemen. De band zelf geeft nog een aardige podiumpresentatie weg. De bandleden staan er op hun gemak en losjes bij. De zanger steelt voornamelijk de show en schijnt ook nog goed overweg te kunnen met de gitaar.

Terug in de grote zaal was er tijd voor de Meet en Greet met Onnedi. Ze is bekend van haar Youtube-kanaal en fans konden even een praatje maken en met haar op de foto gaan.

Vandaag was er ook plek voor een plaatselijke band. De Pretty Filthy Creatures. Ze hebben Industrial invloeden en hun outfits bestonden uit gescheurde shirts en ripped jeans. Ze maakten hun promo-video voor AttitudeFest waar, waarbij ze potentiele bezoekers overhaalden om met ze mee te feesten op AttitudeFest. Pretty Filthy Creatures had de zaal behoorlijk vol gekregen. Vooraan op het podium stond de jongste bezoekster. Een klein meisje met grote oorkleppen op. Het muzikale geweld leek haar weinig te deren en ze lachte er op los. Wat een leuk aanblik geeft met de stoere houding van de gitarist op de achtergrond.

De zanger greep de kans om mee te feesten met het publiek door er tussen te springen en door te blijven zingen. Het is nog een jonge band, een jaar oud, maar de bandleden zetten samen al een stevig optreden neer. Ik ben benieuwd hoe de band zich verder ontwikkelt!

Op de locatie konden bezoekers ook dit jaar weer hun haren (gratis) laten kleuren. Hier werd fanatiek gebruik van gemaakt, te zien aan de vele folies in het haar en de wachtrij.

Benjamin’s Plague omschrijft zichzelf als melancholische electro en een solo-project. Op Spotify had ik al wat geluisterd, maar ik was nog niet helemaal overtuigd. Benjamin stond vandaag overigens niet alleen op het podium. Er was ook een vocaliste (Annicke van de band Shireen) en een sampler (Guido Bergman). De muziek en hun uitvoering brachten een aantal van de bezoekers in beweging en hun live optreden overtuigde mij ook veel meer. Ik was blij dat ik toch nog even een kijkje had genomen. Benjamin liep energiek over het podium, de vocaliste was een mooie aanvulling en de livesampler ging helemaal op in zijn werk.

Na Benjamin’s Plague was het dan tijd voor AttitudeFest’s hoofditem in het programma. De modellenwedstrijd. Femke Fatale was vandaag de gastvrouw. Voordat de modellenwedstrijd echt van start ging werd er eerst een minuut stilte gehouden voor het onlangs overleden model Iris Huisinga (zij was Miss Alternative 2015). Een erg mooi gebaar om te laten zien dat ze gemist wordt en zeker niet vergeten zal worden. Bij de garderobe stond ook een foto van haar met een zwart boekje in de vorm van een hart, waarin bezoekers een berichtje achter konden laten.

Vorig jaar moesten de modellen iets over zichzelf vertellen. Dit jaar was het anders. De modellen presenteerden zichzelf, naast de catwalk, in een eigengemaakte video. De modellen konden hun creativiteit hier flink in kwijt. De video’s waren erg leuk om te zien en gaven net wat meer een kijkje in het leven van een model of de visie van een model. Rob was ook zeer verrast door de hoge kwaliteit en creativiteit van de video’s. De jury stelde de modellen wat vragen om meer te weten komen over de beweegredenen van een model of als ze iets interessants zagen in de video.

Dit jaar was er geen catwalk in de zaal, maar werd wel het hele podium goed gebruikt waarbij de modellen op meerdere plekken van het podium hun outfit toonden. Al eerder hadden de modellen geoefend onder leiding van een catwalk coach en dit was goed terug te zien. Het vormde een mooi plaatje.
De jury had daarna tijd nodig om zich te beraden over de uitkomst van de wedstrijd. De bezoekers konden zich tot die tijd nog vermaken met de band ‘Model Depose’, die ik helaas moest overslaan om wat te kunnen eten, want daar had ik de hele dag nog geen tijd voor gehad. Ik hoorde wel positieve geluiden van de bezoekers nadat de band had opgetreden.

Dan was het alweer tijd voor de bekendmaking van Miss & Mr. Alternative 2017. Alle modellen kwamen weer op het podium. Onnedi en Psychara droegen een kussen met daarop een kroon voor de winnaars. Ook de winnaars van vorig jaar waren aanwezig en zij hadden de taak om hun modellenband over te dragen aan de nieuwe winnaars van dit jaar. De winnaars van dit jaar zijn Nadiah en Lazar. Gefeliciteerd!

Snel weer naar binnen voor Shireen. Het podium in de kleine zaal was nu goed gevuld met alle bandleden van Shireen. De band maakt zoals zij het zelf beschrijven Witchpop. Annicke viel goed op door haar haarstuk en veren en slierten aan haar handschoenen. Wat gelijk al een duistere sfeer geeft. De muziek was qua volume van de diverse instrumenten niet altijd in balans. Shireen slaagde er toch in om in een half uur een duidelijke impressie te geven van de band en de muziek. De muziek is niet echt in één hoekje te drukken, maar wel meeslepend. Het heeft een indruk achtergelaten en de nieuwsgierigheid gewekt om meer van ze te gaan beluisteren.

AttitudeFest begint steeds meer een begrip te worden, wat duidelijk te zien was aan de bezoekersaantallen van die dag. De organisatie is erin geslaagd om leuke en goede bands van diverse genres neer te zetten in de programmering. Het was wel jammer dat ze qua belichting aardig in het donker stonden in de kleine zaal.
Het tijdschema was erg strak, zo strak dat je soms flink moest haasten om nog iets mee te krijgen. Vooral aan het einde (uitslag modellenwedstrijd, vuurshow en Shireen). Een strak schema is natuurlijk belangrijk voor een festival en omdat er zoveel te doen is zal dit ook haast niet te vermijden zijn. Knap hoe vandaag alles strak op de tijd liep. Er was ook ontzettend veel te doen en wederom waren er dit jaar weer leuke, diverse workshops georganiseerd waar de bezoekers zich voor konden inschrijven. Fantatisch om te zien hoe AttitudeFest zich ontwikkelt!