Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-08-08 10:26:21

Live Reviews :: Zwarte Cross 2017 - de zaterdag

Eens per jaar verandert het normaal o zo rustige Lichtenvoorde (da's dus in Gelderland, de achterhoek om precies te zijn) in dé ontmoetingsplek voor liefhebbers van bier, muziek, stunts en natuurlijk alles met twee of vier (of zes, mag ook!) wielen dat een hoop herrie maakt. Bezoekers komen inmiddels van heinde en verre, waar het in 1997 begon met een piepklein feestje, is het festival uitgegroeid tot het grootste betaalde festival van Nederland, en zelfs de grootste motorcross ter wereld. Tijd voor ons dus om daar weer eens een kijkje te gaan nemen, en dan wel op de zaterdag met als headliner Racoon.

Review geschreven en foto's gemaakt door Eva Bakker

De dag begint precies zoals een festival het graag heeft - rustig aan met een biertje in de hand en een heerlijk zonnetje in de hemel. De sfeer op de Zwarte Cross is zoals je het nergens anders tegenkomt - ongedwongen, gezellig en het voelt als een kleinschalig festival, ook al zijn er maar liefst 32 podia en ontelbare acts te zien. Misschien is dit wel de kracht van de Zwarte Cross. Het programma qua muziek valt namelijk een beetje tegen op de zaterdag. Maar dat geeft niets - want we hebben het prima naar ons zin.

We dwalen het hele festival over, langs alle podia en komen werkelijk waar van alles tegen - van reggaebandjes op de reggaeweide tot spontaan gevormde bands die midden op het festivalterrein opbouwen en gaan spelen, en van lieflijke liedjes bij de Bayou tot harde gitaarrock in de Roadhouse.

Ook mag theater niet missen op de Zwarte Cross, hier is een hele hoek voor ingericht waar je heerlijk op een bankje kunt kijken naar verschillende vormen van kunst en theater. Ook qua eten en drinken kom je absoluut niets tekort, er is echt van alles te vinden. Je kunt je tegoed doen aan een lekker glimmend stuk pizza, maar je kunt ook biologisch eten, je kunt vegetarisch eten, en ook qua drank blijft het festival gelukkig niet haken bij "bier, wijn en fris". Er zijn cocktails, mixdrankjes, bijzondere vruchtensappen om de vitamientjes binnen te krijgen en natuurlijk de befaamde Nozem Olie, de kruidendrank welke jaarlijks behoorlijk goed verkoopt op de Zwarte Cross

Helaas is er midden op de dag wat slechter nieuws - we zien een traumahelikopter landen bij de cross en later blijkt dat een bekende Belgische crosser William van den Putte lelijk tegen de grond is gegaan. De cross wordt daarom tot nader order afgelast, en de eerste berichten lijken niet al te goed - de rijder is zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht. Gelukkig horen we de dag erna dat hij buiten levensgevaar is en "slechts" een zware hersenschudding en een gebroken neus heeft opgelopen.

We komen even tot rust bij het hoofdpodium waar op dat moment even niets speelt. Een gek gezicht, want zo'n lege festivalweide doet je niet snel geloven dat er 65.000 mensen aanwezig zijn hier. Toch is het zo, en later op de avond is dat ook zeker wel zichtbaar in onder andere de megatent en natuurlijk bij Racoon op het hoofdpodium.

We gaan wat eten en dan op naar de megatent, waar al de hele dag verschillende bands spelen die niet vies zijn van een covertje hier en daar. Wij treffen hier The Dirty Daddies, Neerlands' meest geboekte festivalband van 2016. Wij snappen wel waarom - deze band is één en al energie van begin tot eind. Bekende covers volgen elkaar in rap tempo op, er zijn vuurkanonnen, er is confetti, tsja.. wat is er eigenlijk niet? Van nummers van Bon Jovi tot aan Metallica, alles komt voorbij en vergeet het maar dat je even adempauze kunt nemen - deze band neemt je mee tot je hijgend over het hek heen gevouwen ligt.

Het enige dat een beetje tegenvalt op de Zwarte Cross zijn de afstanden als je echt een schemaatje maakt om bands te zien. Het is dan heel wat heen-en-weer geren om alles te kunnen zien, en dat is ons dan ook helaas niet gelukt. Met zo'n enorme massa mensen, zóveel bands en podia, is het eigenlijk onmogelijk om alles te zien wat je in je programmaboekje hebt omcirkeld. Wat je dan ook eigenlijk dwingt om gewoon lekker rustig aan te doen en hier en daar wat te bekijken. Dat advies hebben we dus opgevolgd onder het genot van een hapje en een drankje! Dit is ook nogmaals gewoon de charme van dit festival - maak géén schema, ga niet als een kip zonder kop rondrennen om van alles te bekijken, kruis één of twee dingen aan die je écht moet zien, en ga verder gewoon lekker mee met de flow van de Zwarte Cross. Prima te doen!

Als laatste vermaken wij ons bij Racoon en lopen dus richting het hoofdpodium, waar nu een gigantische massa mensen staat. Het lijkt of er niemand nog bij een ander podium is, want het is echt compleet afgeladen. Racoon speelt een dijk van een set, er valt eigenlijk heel weinig over te zeggen behalve dat ze een perfecte afsluiter zijn van de zaterdag.

Er spelen nog heel wat bands ná Racoon en aan het einde van de avond kunnen we ook nog genieten van het dagelijkse vuurwerk, maar helaas moeten wij dan onze laatste trein naar huis al halen. We hebben het enorm getroffen met het prachtige weer, de heerlijke sfeer op de Zwarte Cross en de bands, stunts en acts die we hebben gezien. Wij willen volgend jaar absoluut terugkomen, maar dan gaan we het hele weekend zodat we niets van dit super festival hoeven te missen!

Bush @ 013 Tilburg