Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-08-22 13:45:31

Live Reviews :: Alcatraz Hard Rock & Metal Festival

Dit jaar is het alweer tijd voor de 10de editie van Alcatraz Metal Fest, dat op 10-11 en 12 augustus in Kortrijk, België, gehouden werd. Op de vrijdag werden er ongeveer 2500 bewoners van de omliggende gemeente en straten uitgenodigd, waardoor het terrein die dag al goed gevuld stond vanaf de eerste band. Dit jaar zijn er voor het eerst 2 podia op het terrein te vinden; het hoofdpodium “Prison” en het nieuwe podium ”Swamp”, dat werd ondergebracht in een tent. Verder was er weer de biertent “Presidio te vinden, een metalmarket en voldoende eet-en drankgelegenheden.

Review geschreven door Wendy Gombert
Foto's gemaakt door Erwin Poppe (klik op de foto's voor meer)

We starten op vrijdag stipt op tijd met de heren van Dyscordia. Deze band heeft een enorme aanhang en dat was te zien en te horen op het terrein. Alcatraz heeft de traditie om altijd veel volk vanaf  het begin te trekken en dat is dit jaar ook weer zo. Het festival kon geen betere band plaatsen om het zootje op gang te trekken. Dyscordia staat altijd klaar om een stevig potje gitaren en zang op het publiek los te laten, in combinatie met de rijkelijke opkomst werd zo Alcatraz 2017 goed opgestart.

Hierna was het aan Evil Invaders om  als eerste band het nieuwe podium Swamp te betreden. Hier horen we vooral thrash van de jaren 80 en de band brengt dit goed, alhoewel ze nog een bende jonge gasten zijn. Het gitaar werk is de rode draad in hun nummers en het bloed stroomt waar het niet stromen kan, zo'n energie dat die mannen hebben. Op 29 september komt er een nieuwe plaat uit, 'Feed Me Violence', wist de band ons tussen all het gitaar werk te vertellen.

Dit jaar vieren de Denen van Pretty Maids hun 35-jarig bestaan en ze moesten er niet lang over nadenken om hier vandaag op Alcatraz te staan. Met de nodige intro zoals het hoort voor een glammer and glitter band, overspoelen deze mannen het publiek. De zanger heeft een groot entertainment gehalte en voor de jaren dat ze al mee draaien weten ze zich nog steeds goed te profileren tussen de ondertussen opkomende groepen. Ze hadden wel pech met een technisch probleem die na een paar nummers niet echt opgelost leek te raken. Dan maar een paar covers spelen om het publiek te blijven entertainen.

In de Swamp was het ondertussen de beurt aan Hell die opende met "The Age Of Nefariuos", een nummer gebaseerd op de tonen van het bekende musical nummer "Age Of Aquarius". Zoals we gewend zijn van Hell was het vooral een theatraal spektakel op de tonen van hun goede muziek.

Krokus, een band uit de jaren '80, noemt zichzelf een hardrock band en de band laat dit ook horen in alle facetten van hun muziek. Ondertussen is het terrein redelijk goed gevuld wanneer ze aan een cover van " An American Women" beginnen en krijgen zo heel de weide mee. Deze band heeft zo een groot arsenaal aan eigen nummers, dat het raar overkwam dat de helft van hun set uit covers bestond.
Denner/Shermann staat beter bekend als de twee originele gitaristen van Mercyfull Fate en dat was ook te merken aan hun set. Deze werd afgewisseld met eigen nummers en een aantal covers van Mercyfull Fate, waaronder "Black Funeral" en "Curse of the Pharaohs". Een aardige performance, maar meer dan dat ook niet.

Ghost sloot op de Prison Stage de eerste dag van Alcatraz af in stijl met de heiligheid himself. De vier torentjes van het hoofd podium gingen branden en na het openingsvuurwerk werd dan toch de lichtschakelaar gevonden, waardoor het geheel van spektakel, licht en muziek compleet was. Het is vooral het onverwachte dat deze band brengt dat het publiek blijft boeien. Vooral het theatrale en de teksten in combinatie met de muziek dat deze band zo uniek maakt. Ghost was een waardige afsluiter voor de eerste dag in Alcatraz.

ZATERDAG 11 AUGUSTUS

Toen we opstonden regende het pijpenstelen, maar gelukkige verminderde de regen naarmate de dag vorderde om toch uiteindelijk in de namiddag volledig droog te worden. Klaar voor de 2de dag in Prison @ Alcatraz!

Door het aanschuiven bij de ingang was Rage al een stuk gevorderd in hun set op de Prison Stage  toen wij het veld opkwamen. Ondanks de regen kon deze band toch rekenen op een enthousiast publiek. De band sloot af met nummer “Sky Sky”, alsook een cover van Dio "Holy Diver". De eerste band op de Swamp Stage was er eentje uit de omgeving. King Hiss kwam, heerste en overwon de Swamp. Ze speelden zoals gewoonlijk een zeer strakke set met nummers zoals "Snakeskin" en "Killer Hand".
Sweet Savage is een band met invloeden uit de new wave heavy metal uit begin jaren '80, zij worden aanzien als de pioniers van dit genre. Metallica was zelf geïnspireerd door de track "Killing Time" voor het album 'Garage Inc'. Sweet Savage komt uit Belfast en werd in 1979 ontdekt door Ray Haller en Vivian Campbell. Er zijn inderdaad invloeden van de heavy metal van begin jaren '80 te horen. Ze sloten op Alcatraz de set af met "Wiskey in a Jar", een cover van Thin Lizzy.

Om 13u30 is het de beurt aan de band waarvan dit al de vierde maal is dat ze Alcatraz bezoeken, Death Angel. Deze Bay Area(SF) band brengt old school trash metal van de bovenste plank. Ondertussen hebben we geluk dat de zon terug van de partij is en dat het publiek al goed aanwezig is. Bij deze band wordt iedereen wel goed wakker geschud, want de volume knop is volgens mij toch een beetje open gedraaid. Met de nodige headbanging en strak gitaar werk begint Death Angel aan hun set.Ze lieten dan ook verstaan dat iedereen nog eens alles moest geven, want het was het laatste optreden van hun tour. Aan de band zelf was het in ieder geval niet te merken, die waren nog even energiek als dat je aan het begin van de tour zou verwachten.

Wat begon als een occasionele jam sessie in L.A groeide uit tot het project Last In Line, die op zijn beurt een eigen leven ging leiden. Ze brachten vooral nummers van hun debuut album 'Heavy Crown' en nummers van de eerste drie platen van “Dio” waaronder "The Last In Line", "We Rock" en "Rainbow in the Dark". Bij de aankondiging gingen ze wel flagrant in de fout met de vermelding dat Jimmy Bain mee was als bassist, deze is jammer genoeg overleden in januari 2016

Iced Earth zijn de grondleggers in hun soort, maar hebben toch heel wat line-ups gekend. Dit jaar hebben ze nog een nieuw album uitgebracht met de titel 'Incorruptible' met als enige originele bandlid Jon Schaffer. Deze band brengt klassieke heavy metal en op Alcatraz weten ze een hoop mensen te bekoren. Testament staat voor de grootste, al dan niet de grootste, old school trash metal band. Vandaag staan ze hier met hun nieuw album 'The Brotherhood of the Snake'. Frontman Chuck Billy is een heel actief iemand, weet perfect het publiek te bespelen en heeft een uitstekende zang kwaliteit. Het tempo lag hoog en was strak en met hier en daar een gitaar solo'tje was dit optreden zeer geslaagd.

Met de nodige intro en wat vuur knallers beginnen de mannen van Venom aan hun set. De enige originele bandlid is de zanger Cronos, maar hij is omringd door getalenteerde muzikanten. Venom blijft nog altijd Venom en ramt het ene nummer na het andere er door. Alhoewel ik iets op tempo had verwacht zoals vroeger, worden de nummers nu toch echt trager gespeeld.
Bij Saxon ontbrak het niet aan show en licht spektakel. De intro was AC/DC’s “It’s a long way tot the top (if you wanna rock’n’roll)” Ze speelden een mengeling van nummers van hun laatste CD, dat de naam 'Battering Ram' draagt, en de klassiekers zoals  "Power & Glory", "20000 Ft", "Wheels Of Steel" en meer.

Na Saxon zat dag twee er weer op en het was weer fijn. Het enige minpuntje was het regenweer aan het begin van de dag, maar daar kan de organisatie natuurlijk niks aan doen.

ZONDAG 12 AUGUSTUS

Dag 3 begon toch al stukken beter, althans wat het weer betrof. het zonnetje was van de partij en het was een aangename temperatuur. Zondag morgen werd er op Sociale Media aangekondigd dat er nog 400 tickets te koop waren met als resultaat dat die in een mum van tijd ook verkocht waren. Voor het eerst in de geschiedenis was Alcatraz uitverkocht, van een succes editie dus gesproken!

Op deze derde en laatste dag van Alcatraz mag Raven openen en ja al is het zondag morgen, het publiek is al sterk aanwezig. Ze zijn met z'n drieen, maar wat een power dat er uit komt. Sterk trio, ook al draaien ze al enige tijd mee.
UFO is een hard rock band die al jaar en dag bestaat, gevormd wordt door frontman Phil Mogg en drummer Andy Parker. Hun set bestond vooral uit klassiekers zoals  “Doctor Doctor",  "Only You Can Rock Me"  en "Rock Bottom”. Zelfs bij UFO werd er een circlepit gemaakt, moet kunnen. Het is heel duidelijk dat het publiek dit soort muziek nog zeer zeker smaakt.

Voor een Zweedse band is Dr Living Dead geen doom of death metal band, maar maken ze eerder crossover old school trash met snelle en agressieve nummers en gitaar riffs. Wat vooral naar voor komt zijn de invloeden van o.a D.R.I.S.O.D.Suicidal Tendencies alsook haar scherpe riffs van o.a Exodus en Anthrax. De opkomst was groot; de tent barste dan ook letterlijk uit zijn voegen wanneer Dr.Living Dead de eerste noot aanhaalde. Met hun skull maskers en bandanas maakten ze het geheel af. Watch out for these guys!!!!

Sacred Reich brengt klassieke thrash naar Alcatraz en de band viert dit jaar hun 30-jarig bestaan.  Met nummers als “Ignorance", "The American Way" en "Surf Nicaragua” staan ze er nog altijd en het in reeds grote getale aanwezige publiek kon dit wel pruimen en liet dit ook horen en zien.

Op de New Yorkers van Life Of Agony kun je sinds hun oprichting maar moeilijk een genre label plakken. De band schreef historie met in het in 1993 uitgebrachte album 'River Runs Red'. Er werd geopend met het nummer "River Runs Red" . De meeste nummers dat ze speelden waren van het album 'River Runs Red' met o.a "This Time", "Other Side Of the River", "Lost at 22" en "Underground". Nummers als "Love to Let you Down" en "World Gone Mad" zijn dan weer van hun recente album 'A Place Where There's No More Pain'.

Trivium speelde de pannen van het dak, het publiek was zeer enthousiast. Dit was ook te zien aan het crowd surfen, van begin tot einde, gewoon de max. Deze band is altijd geliefd bij het publiek en live kan je nooit teleurgesteld worden door deze mannen.
Het mag gezegd worden, Doro Pech is de Queen of Metal. Het is niet de eerste keer dat deze dame hier staat, ook niet de eerste keer dat ze op Belgische grond haar entree maakt, ze komt dan ook graag naar België. In 2016 kwam het nieuwe album 'Love's Gone to Hell' uit, waarmee ze bewees dat ze nog steeds de Queen of Metal is. En terecht, ze is nog steeds goed bij stem, is ook omringd door goede muzikanten en gezien haar leeftijd nog zeer bewegelijk en interactief met het publiek. Met nummers als "Raise Your Fist", "Fight for Rock", "Revenge" en de cover van Judas Priest,, "Breaking The Law", mocht ook niet ontbreken.

Na Doro was het de eer aan de vikingen van Amon Amarth. Tijdens het opstellen van het podium was het al  te zien dat we het een en ander konden verwachten. Amon Amarth is vikingmetal en pyro’s ten top.Tussen door kregen we ook nog viking verhalen te horen wat het geheel wel ten goede kwam.Het mag gezegd worden, het publiek werd volledig meegenomen in de show. Dit is één van de bands waar het talrijke publiek voor was afgekomen en ze werden beloond met een topshow.

Korn. Amai wat een top band, een waardige afsluiter voor Alcatraz Metal Fest 2017! Deze band was werkelijk in top vorm en met de nodige licht effecten was het gewoon perfect. Ze brachten nummers als "Rotting In Vain" en  "Falling Away From Me". Korn is altijd een toffe band geweest om naar te kijken en te luisteren en ze waren vandaag weer in goede doen. Als toegift werd o.a. "Freak on a Leash", "Blind" en "4U" gespeeld.

Om kort samen te vatten, Alcatraz Metal Fest is één van de tofste, zo niet het tofste festival van de lage Landen, en ik denk dat de + 25000 bezoekers over het weekend dit ook zullen beamen. Op naar de 11de editie in 2018, die zal doorgaan op 10-11-12 augustus 2018, waarschijnlijk weer met 2 podia. We kijken er nu al naar uit.We willen vooral ons dankwoord richten aan FilipMarioBernard en de rest van de crew voor de perfecte organistatie en ons weer een onvergetelijk weekend te bezorgen, See you next year.

Angel Nation - Aeon

Metalite - Heroes In Time

Diablo Blvd @ Jungleclub Keulen