Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-09-06 13:16:01

Live Reviews :: Breaking Benjamin @ TivoliVredenburg in Utrecht

De vorige keer dat Breaking Benjamin in Nederland stond was in een uitverkochte Melkweg in Amsterdam. Het was de allereerste Nederlandse show destijds voor Breaking Benjamin, ondanks dat ze al jaren bestaan, en het was een unieke show. Gitarist Jasen Rauch was toen vlak voor de show naar het ziekenhuis gebracht. Dit weerhield de rest van de band niet om de show alsnog te spelen, zonder Jasen en semi-akoestisch, waardoor we een unieke set kregen. Vandaag, dinsdag 22 augustus, is Breaking Benjamin opnieuw in Nederland, dit keer voor een show in de Ronda in TivoliVredenburg in Utrecht.

Tijdens de vorige show van Breaking Benjamin in Nederland, kwam Starset ook mee als support. Dit beviel dusdanig, want Starset is ook vandaag weer als opener aanwezig. Het is snel duidelijk dat Starset de vorige keer een hoop fans voor zich heeft weten te winnen. De Ronda staat al goed vol als de band het podium opkomt en Starset wordt enthousiast ontvangen. Dit wordt door de band beantwoord met een strakke show.
De stageperformance van Starset en het voorkomen van de bandleden is geheel aangepast aan het concept van de band, wat je als bezoeker geboeid houdt en voor een aparte performance zorgt, en de vocals van Dustin klinken goed vanavond. Wederom weer een leuke opener.

De Ronda barst los zodra Breaking Benjamin, dit keer wel met Jasen, het podium oploopt en de show met “So Cold” opent. De band is enthousiast en speelt lekker energiek en de fans in de zaal zingen hard mee met oude en nieuwe nummers zoals “Angels Fall”, “Blow Me Away”, “Sooner Or Later” en “Never Again”.

Tussendoor pakken Benjamin en bassist Aaron regelmatig een moment om het publiek aan te spreken. Zo wordt er voor iemand in het publiek gezongen die jarig is en worden er ook regelmatig grapjes tussen de bandleden gemaakt. Het is tof om te zien dat ook de band lol heeft in het spelen. Benjamin vertelt dat hij ook dit keer met een cruiseschip naar Europa gekomen is , dat maar liefst 10 dagen geduurd heeft, maar dat hij het graag blijft doen als fans naar de shows blijven komen. Uiteraard wordt dit door de fans in de zaal met luid gejuich beantwoord.

Dat Starset en Breaking Benjamin het wel goed met elkaar kunnen vinden wordt nog eens extra duidelijk als Benjamin Dustin van Starset het podium ophaalt om “Breathe” mee te zingen. Tof! Na "Breathe" speelt de band nog een medley bestaande uit allemaal covers, zoals "The Imperial March", Tool’s "Schism", "Smells Like Teen Spirit", "Bulls On Parade" en "Sad But True". Grappig om te zien en het zorgt voor een leuke sfeer in de zaal.
Breaking Benjamin klinkt vanavond muzikaal goed en het publiek geniet en zingt hard mee, er ontstaat regelmatig een moshpit en het aantal crowdsurfers neemt naarmate de show vordert ook toe.

De band komt na "I Will Not Bow" nog een keer terug voor een toegift, waarin fans nog een keer los kunnen gaan met "The Diary Of Jane". Daarna is de show helaas helemaal voorbij is.

Het is ontzettend tof om te zien dat Breaking Benjamin eindelijk de weg naar Europa gevonden lijkt te hebben. Want ook vandaag laat de band zien dat een Breaking Benjamin show absoluut de moeite waard is om te bezoeken en terecht uitverkocht is. We kunnen tevreden naar huis en alvast vooruitkijken naar een volgende Breaking Benjamin show, die hopelijk niet al te ver weg is.

Solitude Within - Disappear

Exit Eden - Rhapsodies In Black

Dead Lord @ Underground in Keulen