Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-09-26 20:48:54

Live Reviews :: Seether @ Melkweg

Maar liefst drie dagen achter elkaar staat de alternative rock act Seether op verschillende podia in Nederland om hun nieuwe album 'Poison The Parish' te promoten. Vanavond trappen ze af in een zo goed als uitverkochte Melkweg in Amsterdam. Om het feestje compleet te maken komen ook het Amerikaanse Sons of Texas (die vandaag de release van hun nieuwe album 'Forged By Fortitude' vieren) en het Britse LTNT mee. Wij van Metalkrant moesten daar natuurlijk bij zijn.

Foto's gemaakt door Jessica Santiago Lopez (Klik op de foto's voor meer!)

Met Sons of Texas mochten we bijna een jaar geleden al kennis maken. De Texanen opende toen voor SOiL in TivoliVredeburg. Het optreden van de band was destijds een blije verrassing voor de aanwezigen. Ook nu de verrassing eraf is weet Sons of Texas nog indruk te maken. Met veel zichtbaar plezier en energie stampen de heren de ene na de andere track de zaal in en ook vandaag lukt het de band het aanwezige publiek flink op te zwepen. Het verschil in de set komt vooral door de aanwezigheid van meer nieuw materiaal van het nieuwe album 'Forged By Fortitude' dat op de dag van dit optreden is uitgekomen. Wederom laten de Sons of Texas horen dat we meer van hen en hun Texaanse Metal gaan horen.

LTNT zagen we twee jaar geleden ook openen voor Seether. Waar de band toen een sterk en onderhoudend optreden gaf, krijgen we vandaag een uitgeblust trio voor onze neuzen. Muzikaal klinkt het nog goed, dat mag zeker gezegd worden. Het lijkt er echter op dat een bezoek aan de Amsterdamse kruidenboer het drietal iets teveel is geweest, met een statisch en weinig geinteresseerd optreden tot gevolg. Als je als band zo op het podium staat na het podiumgeweld van Sons of Texas dan sla je toch de plank behoorlijk mis.

De band waar de meeste voor naar de Melkweg zijn afgerezen is uiteraard het Zuid-Afrikaanse Seether. Seether zijn geen onbekenden in ons land (we mogen ze hier regelmatig aan het werk zien) en ook niet in de Melkweg. Toch is ook nu, ondanks twee andere Nederlandse shows dit weekend, de zaal bij aanvang bijna volledig gevuld. De band is tegenwoordig weer een viertal nadat Sevendust gitarist Clint Lowery zich eerder dit jaar bij de band aansloot als tourgitarist. Met daarbij ook een nieuw album op zak heeft Seether genoeg nieuws te bieden. Te beginnen met opener "Stoke The Fire". Live komt het zwaardere nieuwe materiaal goed mee met nummers uit de 'Disclaimer' en 'Karma & Effect' dagen. Deze twee albums en 'Poison The Parish' tillen dan ook het zwaarst mee in de set van vanavond en worden hier en daar afgewisseld met werk van andere meer recente albums.

We krijgen dus een wat heavier set voor onze kiezen dan de afgelopen keren dat Seether Nederland aandeed. Wellicht dat de toevoeging van Clint hiermee te maken heeft. Clint is als tourgitarist tot nu toe wel de beste keus geweest, misschien omdat Sevendust een soortgelijk muzikaal vol geluid levert. Wellicht dat het hierdoor voor Seether nu wat makkelijker is om de volle sound van de albums naar het podium te vertalen.
Het is misschien ook wel daarom dat we nu een wat meer relaxte Shaun Morgan te zien krijgen. Hoewel we van de rest van de band niet anders gewend zijn staat ook Shaun nu regelmatig met een glimlach op zijn gezicht wanneer het publiek de nummers meezingt, en krijgt het publiek zo nu en dan een bedankje te horen van de man die nog wel eens met een nors gezicht op het podium wil staan en behalve zijn vocals weinig laat horen. Vandaag is dat dus wel anders. De gezellige sfeer op het podium vertaalt zich gemakkelijk naar de zaal en vice versa.
Vrij vroeg tijdens het optreden ontstaat een pit die gedurende de avond aanhoudt. Tijdens de vaste hekkensluiter "Remedy" wordt er zelfs ruimte gemaakt voor een circle of death (ik zou wall of death willen zeggen, maar het was toch echt een volledige cirkel). De band speelt hierop in door de spanning langzaam en extra lang op te bouwen alvorens de zaal een laatste keer in een bonk energie verandert.

Het nieuwe materiaal en het toetreden van Clint Lowery tot Seether lijken de band goed te hebben gedaan. Na een, opnieuw, geweldig optreden van Sons of Texas en een kleine tegenvaller van LTNT weet Seether de Amsterdamse Melkweg plat te spelen alsof het weer 2005 is. Net als op het nieuwe album 'Poison The Parish' laat Seether ook live zien en horen te weten waar ze vandaan komen.