Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-11-26 19:12:19

Live Reviews :: Grand Magus @ Essigfabrik

Deze avond staat in het teken van ouderwetse metal waarbij men met de vuist in lucht meeschreeuwt en in de andere hand een bier heeft. En wel met het Belgische Evil Invaders en als headliner het Zweedse Grand Magus.

Grand Magus 10-11-2017 Essigfabrik Köln

Evil Invaders hebben al menig show op hun lijst staan in hun slechts vijf jaar bestaan. Er werd getourd met Destruction, twee Japanse tours en er werden festivals als Graspop en Pukkelpop aangedaan. De speed- en trashmetal van deze band is wellicht al achterhaald, maar de jonge band brengt het met veel overtuiging. Strakke leggings met spikesriemen, kapotgescheurde shirts en lange haren, dat is Evil Invaders. De band toont veel energie en gebruikt het volledige podium. De muziek op zich is nostalgisch en dertig jaar geleden werd dit ook al gedaan. Ondanks dat het met veel speelplezier wordt overgebracht, zijn de riffs al bekend en de aandacht verslapt na een paar nummers. In de voorste rijen headbangen de mensen er stevig op los, meer naar achter wordt het geheel rustig aangezien. Velen wachten op de hoofdband van vanavond en dat is Grand Magus.

Grand Magus is een Zweedse stoner-doomband. Het is ondertussen een gevestigde naam in de heavy metalwereld met inmiddels acht albums op zak. Pakkende riffs en een verzekerd meezingniveau. Op de laatste twee albums, 'Triumph and Power' en het onlangs uitgebrachte 'Sword Songs' teert de band meer op de heavy metal en zijn de stoner- en doominvloeden minder aanwezig. Op het podium brengt het trio de vikingenmetal enthousiast over. Songs als "Steel Versus Steel", "Triumph And Power", "On Hooves of Gold" en "Iron Will" worden gespeeld zoals ze op het album te horen zijn. Minimalistisch maar toch met maximale bravoure. De stem van JB, bekend van de oude Spiritual Beggars is zuiver, maar niet erg breed. Verrassend is het niet en qua geluid, wellicht met twee gitaren zou het met net iets meer bombast overkomen. De simpele en pakkende riffs doen het goed daar de Essigfabriek goed gevuld is en de mensen zichtbaar genieten. Zowel band als publiek zijn tevreden dus wat wil men nog meer verwachten. Niets meer en niets minder.