Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-12-09 21:18:20

Live Reviews :: Northlane @ Dynamo

Het gaat lekker met de carrièrre van de Australische Prog/Alternative Metal formatie Northlane. In eigen land en Azië boeren ze al een tijdje goed, maar nu ze de oversteek naar Europa hebben gemaakt blijkt hun populairiteit hier ook in rap tempo toe te nemen. Eerder dit jaar mochten we het vijftal al aan het werk zien op Graspop en Jera On Air, waar ze met hun enthousiasme en strakke spel een zeer goede indruk wisten te maken. Vanavond krijgen we de kans om Northlane als headliner in Dynamo in Eindhoven aan het werk te zien.

Foto's gemaakt door Jessica Santiago Lopez (klik hier of op de foto's voor meer)
Northlane, Erra, Invent,Animate en Ocean Grove - 24.11.2017 - Dynamo, Eindhoven

We worden vanavond getrakteerd op een viergangen menu die ons vanaf kort na opening van de zaaldeuren tot laat in de avond bezig weet te houden.

De eerste support die Northlane vanavond mee heeft gebracht zijn landgenoten Ocean Grove, die we eerder dit jaar ook al aan het werk zagen als opener voor Sylar en Beartooth in Effenaar. Toen was het vooral het voorkomen van de band (allen als een karikatuur uit de geschiedenis van alternative rock)  die deed verrassen en een indruk achter wist te laten. Vanavond staan er minder karikaturen op het podium waardoor er automatisch meer aandacht naar de muziek gaat. Muzikaal geeft Ocean Grove een flashback naar de vroege jaren 2000; de tijd dat nu metal bandjes als paddestoelen uit de grond schoten. Ze doen dit overigens niet onverdienstelijk, want kwalitatief klinkt Ocean Grove best goed en laten ze horen de nu metal formule van 17 jaar geleden prima onder de knie te hebben. Dat ze het publiek niet helemaal weten te overtuigen ligt waarschijnlijk dan ook niet aan hun spel, maar  meer aan de algemene jongere leeftijd van het aanwezige publiek die toen nog in de luiers zaten en meer lijken te hebben met de metalcore van Invent, Animate.

Wanneer deze Texanen het podium betreden komt er al snel wat meer beweging in de zaal en de eerste pit van vanavond is een feit. Brute breakdowns lijken één van de belangrijkste ingredienten van het weinig verrassende en vervangbare metalcoresausje dat Invent, Animate opdient. Zo belangrijk zelfs dat het eerste nummer dat we te horen krijgen in zijn geheel het beste omschreven kan worden als een breakdown. In de pit gaat het los, maar wat meer vaart mag er wel in. Dat krijgen we met het tweede nummer "White Wolf" dan ook eindelijk. Al snel wordt ook hier toch pijnlijk duidelijk dat Invent Animate niet meer dan een dertien-in-een-dozijn metalcore band is. Voor de liefhebber van het genre wellicht een aardig tussendoortje, maar erg bijzonder is het allemaal zeker niet.

Erra weet met hun atmospherische progressive metal het publiek in no time te overtuigen. Geluidstechnisch zit het helemaal goed waardoor de melodieuze riffs van Sean Price en bijpassend gitaarwerk en clean vocals van Jesse Cash goed tot hun recht komen. Zanger J.T. Cavey, die zich onlangs bij de band voegde na het vertrek van Ian Eubanks, bewijst zowel qua vocals als frontman een waardevolle toevoeging aan de band te zijn. J.T. weet het publiek goed op te zwepen door regelmatig de interactie op te zoeken. De jongste fan van vanavond, die met zijn moeder vooraan staat, onlokt bij J.T. herinneringen aan de tijd dat hij mee mocht naar een concert. De jongen krijgt een setlist en moeders wordt bedankt voor de introductie van livemuziek aan haar kroost. Door de langere nummers speelt Erra minder materiaal dan hun voorgangers vanavond. Het had ook zeker geen straf geweest om de heren nog iets langer aan het werk te zien want Erra is met hun enthousiaste en onderhoudende optreden de eerste band van vanavond die voor de volle 100% weet te overtuigen.

Natuurlijk is het Northlane die op het meest entousiaste onthaal mag rekenen. Straight to business zet de band onder luid gejuich van de volle zaal met "Colourwave" een energieke set in die vooral in het teken staat van het jongste studioalbum 'Mesmer', dat in maart van dit jaar het levenslicht zag. Van interactie met het publiek is weinig sprake. Northlane zet vooral in op hun strakke spel. Muzikaal is het ook allemaal dik in orde. De vocals van Marcus Bridge liggen vanavond echter niet helemaal lekker in de mix waardoor ze, vooral aan het begin van de set, regelmatig kopje onder gaan in de denderende sound van de rest van de band.

De performance van Northlane is, zoals we eerder op festivals mochten ervaren, ook in een zaal top notch. Het podium is anderhalf uur lang van hen en ze weten wat ze daarmee aan moeten. In rap tempo komt een hoop materiaal van 'Mesmer' als "Citizen", "Solar" en "Render" voorbij. Er is ook genoeg tijd voor oudere tracks als "Dispossession", "Quantum Flux" en "Worldeater" waarmee Marcus opnieuw kan laten horen dat de vocals die op de oudere albums door oud zanger Adrian Fitipaldes gezongen werden (Marcus voegde zich in 2014 bij de band) ook prima klinken wanneer ze uit zijn gouden strot komen.
Met publieksfavoriet "Intuition" komt er na 13 nummers een einde aan de set, maar fans hoeven niet lang om meer te roepen voor de band nog een keer het podium opkomen om met "Paragon" afscheid te nemen van het Nederlandse publiek.

Dynamo trakteert het Eindhovense publiek vanavond op een onderhoudend avondvullend programma. Na meerdere indrukwekkende festivalshows laat Northlane zien en horen ook tijdens clubshows een "force to be reckoned with" te zijn. Ocean Grove en Invent, Animate doen hun best, maar weten niet geheel te overtuigen. Erra is dan wel weer een ware aanrader voor hen die de band nog niet eerder aan het werk zagen. Al met al heeft dit viergangenmenu goed gesmaakt en smaakte vooral het derde voorgerecht en het hoofdgerecht naar meer.

Sankt Hell Festival

Nothing More @ Melkweg

Nothing More @ Melkweg