Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-01-21 17:21:28

Live Reviews :: Sankt Hell Festival

Voor het derde jaar achtereen is er weer het Sankt Hell Festival in de Grünspan te Hamburg. De Grünspan blijkt een zeer mooie veertig jaar oude venue te zijn met een grote balustrade, vroeger was het waarschijnlijk een bioscoop. Twee avonden met een diverse line up voor de rockers onder ons. Ook deze keer bewijst de organisatie met dit festival opnieuw een geslaagde jaarsafsluiting te zijn. Ondergetekende was er weer bij na een jaar overgeslagen te hebben en genoot van de volgende bands.

Sankt Hell Festival – 27 & 28-12-2017 Grünspan Hamburg

Het Zweedse Transport League is terug van weggeweest. Begonnen in 1994 tot 2005 en sinds 2009 weer terug aan het front. De albums uit 2013 en 2015 bracht ze niet veel verder, maar het onlangs verschenen 'Twist And Shout At The Devil' zet ze weer terug op de kaart. Ook vanavond komt de boogie from hellrock goed over op de al rijkelijk gevulde zaal, waarbij het bier al smeuïg door de kelen stroomt. Dit gepaard met een stevige pot rock´n roll, veel tattoos en lange haren creëert al vroeg op de avond een aangename atmosfeer.

De psychedelische bluesrock van het Nederlandse Dewolff is inmiddels niet meer weg te denken uit de internationale muziekscene. Ze spelen al snel in het buitenland, op Pinkpop en in Paradiso. Vele jaren en optredens later staan ze dan op Sankt Hell voor een uitverkochte zaal. De setting past perfect in deze antieke venue met in plaats van een bass een oude Hammondorgel dat door de zaal dreunt. Afgewisseld met de gitaarpartijen van zanger Pablo van der Poel doet het sterk denken aan Deep Purple en Led Zeppelin. Het publiek geniet met volle teugen.

Deze Engelse gasten kiezen vandaag voor een net iets stevigere set dan normaal. Niet alleen broers kunnen goed samen spelen in een band maar ook vader en zoon. Papa op de bass, zoon achter de kit en een zanger/ gitarist met een rauwe stem brengt ons terug naar de tijd van Led Zeppelin en Status Quo. Met een gedreven passie stuiteren de bandleden over het podium en smijten de een na de andere sterke song eruit. Of nu met gitaar in de nek of zuiver zingend, iedere steek zit. Afgesloten wordt dan met een adembenemende drumsolo met en zonder drumstokken.

Het Duitse Kadavar heeft geen introductie meer nodig. Met een megabackdrop, als enige band vanavond, zetten ze een headlinewaardige set neer. Met de laatste albums zijn ze iets breder geworden, maar niet minder makkelijk. Op het podium staat de band ver naar voren op een rij met het drumstel in het midden, Lupus en Dragon ernaast. Het eerste album blijkt toch nog belangrijk voor zowel band als publiek, gezien de vier stukken die ze spelen van ´Kadavar´. Veel wind, veel gitaarspel, lange haren en een strakke, soms doomy, set. Dat is Kadavar tegenwoordig en het is zeer amusementsvol.

Steak Number Eight uit België is wellicht een vreemde eend in de bijt maar overtuigen doet het. Tussen alle rockriffs en drumgebeuk door brengt deze band iets gewelddadigere muziek. Soms hoekig, dan weer uitgesponnen, Steak Number Eight brengt het alles samen tot een soms chaotisch geheel. Hier worden Mastodon, Tool en Amenra samengebracht en ontstaat een keet schoppende band op het podium maar met oog voor de muziek.

Dool uit Nederland is momenteel stevig in opmars in de internationale muziekwereld. Zangeres en gitariste Ryanne van der Dorst kennen we van Expeditie Robinson, haar eigen programma ´Geslacht´ maar ook van haar vorige band Elle Bandita. Hierdoor heeft de band de afgelopen jaren meer aandacht gekregen en verdient dat ook. Ging het er bij Elle Bandita nog om te shockeren, tegenwoordig staat de muziek meer voorop. Hier staat nu echt een volwassen band. In de ritmesectie bevinden zich leden van wijlen The Devils Blood, muzikalisch gezien zit het dus wel snor. De songs van het debuutalbum 'Here Now There Then' worden met volle overgave gespeeld en zorgen her en der voor echte kippenvelmomenten. Soms donker, soms poppy, dan weer psychedelisch. Deze band heeft het in zich om groots te worden.

Karma To Burn, ook bekend als K2B, zet als altijd weer een door dikke riffs gedreven set neer. Ze staan al jaren aan de top van de desertrockscene in de hele wereld. En ook deze avond geniet het publiek weer van hun instrumentale songs die elk een zware groove bezitten. Nadat de vaste drummer en vaste bassist een aantal jaren geleden eruit stapten, was ook de vaart er even uit. Ondertussen stomen ze weer als vanouds. De fles whiskey is wel niet meer zo aanwezig want ook deze heren worden al wat ouder. Muzikalisch gezien is er niet veel veranderd en weet ook K2B nog steeds, of weer, te entertainen.

De afsluiter van dit uitverkochte feestje van 2 dagen, is het monsterduo Mantar. Hier worden elementen van black metal, punk en doom versmolten tot een heftige sound, met alleen gitaar en drums, die vele andere bands niet voor elkaar krijgen. Flikkerende kaarsen op de backline, donkere lichten en veel zwart creëren een duistere atmosfeer. waarbij de demonen uit de tenen van zanger en gitarist gekropen komen. Tot volgend jaar!

Godsmack - When Legends Rise

Michale Graves @ Baroeg

Palace Of The King @ Yard Club