Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-01-28 15:43:23

Live Reviews :: 36 Crazyfists @ P60 in Amstelveen

Het is al een tijdje geleden dat we 36 Crazyfists live in Nederland hebben kunnen zien. De laatste keer stonden ze in Eindhoven. Met het nieuwe ‘Lanterns’ op zak keert de uit Alaska afkomstige band weer terug naar Europa en spelen hierbij twee shows in Nederland. Wij waren aanwezig bij de show van 36 Crazyfists op woensdag 24 januari in P60, Amstelveen.

Review en foto door Jessica Santiago Lopez

Eerst krijgen we nog twee supports te zien.  Tegen de tijd dat ‘68 het podium opkomt is de zaal op een handjevol mensen na nog vrij leeg. Jammer, want ‘68 maakt indruk met een rauwe set. Wat de band op het podium neerzet kan omschreven worden als georganiseerde chaos. Het optreden is rauw, energiek en intens.’68 bestaat uit twee man, zanger/gitarist en drummer, maar met zijn tweeën gaan ze zo in op de muziek, dat ze je vrijwel meteen weten te trekken naar hun show. De korte nummers die de band neerzet komen dan ook vooral tot hun recht in een live setting. Zeker een aanrader om in de gaten te houden.

All Hail The Yeti is hierna aan de beurt om het publiek op te warmen. De band lijkt daar helaas wat moeite mee te hebben. De voorste regionen in de zaal blijven op een aantal mensen na wat leeg en er lijkt een onzichtbare barrière te staan tussen het publiek en het podium. Zanger Connor vraagt vrij snel aan het begin van de set aan de bezoekers om dichterbij te komen staan, maar hier komt, op een paar mensen na, vrijwel geen antwoord op. Aan de band ligt het in ieder geval niet, want die weten een leuke en entertainende set te spelen en blijven ondanks de tegenvallende respons toch hun best doen op het podium. Later in de set weet de band overigens het publiek wel wat meer mee te krijgen. De clean vocals, die door beide gitaristen worden gezongen, staan niet helemaal lekker in de mix, waardoor één van de gitaristen soms nauwelijks te horen is. All Hail The Yeti wist P60 in ieder geval niet helemaal mee te krijgen, maar zet ondanks dat toch nog een aardige set neer. Ook na de show bleef de band nog hard werken om zichzelf te promoten door zelf in de zaal te gaan staan en praatjes te maken, flyers uit te delen en zichzelf tussen het publiek te mengen om cd’s te verkopen.

Dan is het aan de hoofdact van de avond om het podium op te komen en het is duidelijk dat het publiek hiervoor naar Amstelveen gekomen is. Het wordt vooraan wat drukker en vanaf opener “Death Eater” wordt er meegedaan, gezongen en ontstaat er een pit in de zaal. Tracks van het nieuwste album ‘Lanterns’ komen live goed uit de verf en meer recenter werk zoals “Time and Trauma” wordt goed ontvangen. Wel zijn het vooral klassiekers als “At the End Of August” en “Bloodwork” waar het hardst bij mee wordt gezongen. Het is ook niet voor niks dat zanger Brock juist bij die oudere tracks het publiek vraagt of ze zin hebben om mee te zingen.

Brock zoekt regelmatig het contact op met het publiek en laat weten dankbaar te zijn om op het podium te mogen staan. Hij staat vaak op de rand van het podium, geeft zo nu en dan een hand of een fistbump en spreekt hij mensen in het publiek aan. Zoals bijvoorbeeld “that guy in the orange shirt”, die vervolgens vrij weinig leek door te hebben. Het levert zo nu en dan wat grappige momenten op.

Ook aan gitarist Steve, bassist Mick en drummer Kyle is te zien dat ze het naar hun zin hebben, zo staan ze zo nu en dan met een brede lach te spelen of wordt er goedkeurend geknikt. Er wordt dan ook strak gespeeld en we krijgen een set dat langs alle albums van de band gaat.
Als laatste wordt “Slit Wrist Theory” gespeeld, waar het publiek nog één keer de kans grijpt om los te gaan. De band laat nog weten dat ze de zaal in zullen komen om een praatje te doen, waarna de show afgelopen is.

Voor mij persoonlijk was het alweer 12 jaar geleden sinds ik 36 Crazyfists voor het laatst gezien had, maar nog steeds is de band live vet om te zien. Ook support ‘68 en All Hail The Yeti zijn de moeite waard om te checken. Overigens was het tof om te horen dat zowel ‘68, als All Hail The Yeti en 36 Crazyfists tijdens hun set de tijd namen om de venue en het personeel van de zaal te bedanken voor de gastvrijheid en opriepen om de zaal te steunen. Het was misschien geen volle bak in Amstelveen, maar 36 Crazyfists en supports zorgden zeker voor een leuke en entertainende avond dat zeker voor herhaling vatbaar is!

Godsmack - When Legends Rise

Skindred - Big Tings

The Exploited @ Baroeg