Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-03-11 14:05:48

Live Reviews :: Green Lizard @ Baroeg

Niet lang geleden ging er een artikel op facebook rond over regenboog alto's. Je weet wel zo’n nostalgisch lijstje met alles wat je van vroeger nog kent (of niet, maar je doet toch mee als anderen het er in je whatsapp groep over hebben). Wie herinnert zich niet nog die geblokte polsbandjes, de wijde broeken (met kettingen), TMF, rocken op de muziek van Green Lizard, skateschoenen, de crush op Jonathan Davis of Kurt Cobain en de rubberen bandjes in alle kleuren van de regenboog die iedereen om een nooit verklaarde reden om de pols had hangen? Ja toch? Maar één van deze dingen hoort niet (méér) in dit rijtje thuis. Rocken op de muziek van Green Lizard kan namelijk gewoon weer. Dan bedoel ik ook niet door naar Plaatboef te rennen en 2de hands ‘Identity’ weer op de kop te tikken nadat je moeder die heeft weggedaan toen je het huis uitging. Green Lizard keert in de laatste jaren regelmatig weer terug naar de Nederlandse podia en we kunnen nu weer live genieten van die nummers waar we als tieners op los gingen. Vanavond staat de band voor het eerst in hun 24-jarige carrière in de Rotterdamse Baroeg. Speciaal voor deze gelegenheid (eigenlijk niet, hij is gewoon weer terug bij de band, maar het klinkt wel bijzonder) is origineel gitarist Willie, die in 2005 de band verliet, ook weer van de partij.

Omdat de fans wel wat opwarming kunnen gebruiken heeft de band vanavond This Means War! en Antillectual bij. Het Belgische This Means War! trapt af met een sterke portie punkrock, waarbij pijnlijk duidelijk wordt dat de opwarming bij het publiek toch wel heel erg noodzakelijk is. Hoewel de hoofdjes in het publiek vrijwel vanaf het eerste moment heen en weer gaan op de maat van de muziek, krijgt de band verder weinig feedback van het publiek. Aan hun inzet zal het niet gelegen hebben, want This Means War! speelt een prettige set.

Antillectual weet het publiek al wat meer wakker te schudden (niet teveel, want het blijft Rotterdam, dus doe maar normaal dan doe je al gek genoeg). Nu is alleen de energie en het enthousiasme dat bassist Toon er op het podium uitgooit al aanstekelijk genoeg, maar Antillectual staat garant voor een hele zooi lekkere punk rock songs die we vanavond om onze oren krijgen. Toon laat weten het helemaal tof te vinden dat hij vanavond eindelijk voor het eerst in Baroeg mag spelen, maar ook gitarist/zanger Willem is blij om op te mogen treden in “Den Bosch”… bijna, maar Rotterdam ligt om te hoek en het optreden van Antillectual is retevet dus we kunnen het hem vergeven. Met de boodschap “Dankjewel Heerenveen!” verlaten Willem en zijn vrienden het podium om ruimte te maken voor Green Lizard.

Zelfs bij Green Lizard, waar de meeste vanavond naar Baroeg zijn afgereisd blijft het publiek in eerste instantie wat gereserveerd naar het optreden kijken. Langzaamaan komt toch de alto in ons los en wordt er meegezongen met oud werk als “Wrong”, “Frail”, “Autumn” en “Anal Fuck”. Naast deze klassiekers heeft Green Lizard echter ook de complete recent uitgebrachte EP ‘Check’ door de setlist geweven. Hoogtepunt van de avond is voor de meeste nog wel “Jimmy”, dat eigenlijk gewoon “Turn Around” heet, maar dat weten we niet meer want ouderdom komt met gebreken. Bij “Turn Around” geeft toch ook de meest hardcore ik-blijf-staan-want-dansen-is-voor-mietjes onder ons toe en heeft Green Lizard eindelijk de hele zaal in beweging.

Dat dit even duurt ligt overigens in zijn geheel niet bij de band. Green Lizard is vanavond in topvorm en te merken is dat de band tegenwoordig vooral voor de lol van het optreden op de planken staat. Het enthousiasme straalt er bij de band vanaf. Interactie met het publiek is er genoeg en gezelligheid en plezier lijken, naast de muziek, bij de band vanavond de belangrijkste ingrediënten.

Baroeg leent zich overigens perfect voor het optreden dat bij velen onder ons, inclusief de bandleden zelf, doet terugdenken aan soortgelijke venues waar we de band vroeger aan het werk mochten zien. Het blijft allemaal natuurlijk niet bij nostalgie. De bandleden en het publiek zijn opgegroeid en volwassen en Green Lizard weet ook nu, jaren later, live nog te knallen als voorheen. Het nieuwe materiaal laat horen dat de meer recentere uitbreiding van hun repertoire ook live goed tot zijn recht komt. Dat het optreden wat later eindigt dan gepland lijkt niemand erg te vinden. We hebben allemaal gekregen waar we voor gekomen zijn; een plezierige avond vol alternatieve rock als vanouds. Green Lizard is still “On Faya”!

Godsmack - When Legends Rise

Michale Graves @ Baroeg

Palace Of The King @ Yard Club