Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-04-17 15:49:31

Live Reviews :: Alterna Sounds Festival

Het zevende Alterna Sounds Festival in de Sputnikhalle in Münster laat de gitaren weer knallen op twee podia. Zeven bands uit Duitsland, Nederland, België en zelfs IJsland laten de hoofden schudden van de vele aanwezigen. De hal is bijna te klein zo vol is het deze dag.

Alterna Sounds Festival 24-03-2018 Sputnikhalle Münster

Ondergetekende is pas wanneer Death Alley al speelt, aanwezig vanwege familiaire omstandigheden. Op vrijdag, de dag voor Alterna Sounds, staan deze heren in Keulen in de Jungle Club, waar ze hard van leer trekken. Zoeken ze in de studio meer verdieping, op het podium dient er geknald te worden.

De show in Keulen is de releaseparty, wat enigszins vreemd is daar de band uit NL komt, maar het is de releasedag van hun nieuwe plaat 'Superbia', dat zal de verklaring zijn. Beide shows zijn ijzersterk en bevat veel “vuist in de lucht, pik in je hand” retrorock waarbij de show in Keulen net iets sterker is. In Münster oogt de show iets rustiger. Desalniettemin is het publiek op Alterna Sounds weer net iets enthousiaster.

Oldschool hardrocksongs, in de stijl van Motörhead en Rainbow, worden afgewisseld met langwerpige nummers waar gitarist Oeds Beydals, bekend van The Devil´s Blood, zijn mystieke riffs laat horen en constant weet te boeien. Dit in combinatie met de raspende rockstem van zanger Douwe Truijens maakt dit tot waardige boogierock.

In de kleine hal speelt vervolgens het uit Keulen afkomstige Mouth. Dit trio, ontstaan in 2000, maakt progressieve rock met een scheut psychedelica en krautrock. De band staat er met veel overtuiging en frontman Christian blijkt een ware Multi-instrumentalist. Hij zingt, speelt gitaar en bedient de synthesizer. Dit alles met veel gedrevenheid en passie. De vintage-sound brengt je terug naar de tijden van Led Zeppelin, King Crimson, Pink Floyd en Can. Een trip die keer op keer slaagt.

Over Rotor dient niet meer veel gezegd te worden daar ze regelmatig lovende recensies krijgen. Ze treden niet heel vaak meer op, toch komt er weer een grote tour aan met een nieuw album, maar dat maakt ze ook uniek. Ook op Alterna Sounds zetten ze weer een magistrale show neer. De instrumentale rock met eigenzinnige sound knalt door de speakers heen en veroorzaakt een wervelstorm van knikkende hoofden.

Speciaal voor Alterna Sounds is The Vintage Caravan overgevlogen uit IJsland. Deze jonge vintage rockband maakt het live helemaal waar met hun aanstekelijke energie en enthousiasme. Zanger en gitarist Agustsson speelt snel maar ook strak. Zijn medemuzikanten blijken hem goed bij te kunnen benen. Het is een hecht trio dat hun muziek haalt uit Black Sabbath, Muse en Deep Purple. Niet vernieuwend maar dat hoeft ook niet altijd. Ongedwongen retrorock met veel wapperende haren en zweet. Een perfecte afsluiter van Alterna Sounds 2018.

Godsmack - When Legends Rise

Michale Graves @ Baroeg

Palace Of The King @ Yard Club