Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-04-23 21:53:14

Live Reviews :: The Exploited @ Baroeg

Wanneer je The Exploited noemt dan zal menig punker enthousiast opkijken. De band die in de jaren ‘80 werd opgericht speelt al bijna 40 jaar punk in verschillende vormen. Van Oi tot hardcore en oldschool punkrock tot punk/trash crossover; The Exploited heeft een ruime discografie waarin dit alles terug te vinden is. Niet zo gek dus dat het eerste optreden dat de band in 8 jaar in de Rotterdamse Baroeg speelt vanavond strak uitverkocht is.

Foto's gemaakt door Jessica Santiago Lopez (klik hier of op de foto's voor meer)

Voor we de Schotse punklegendes aan het werk mogen zien krijgen we eerst Code Red voor onze kiezen. Deze Duiste groove/thrash formatie speelt een aardig staaltje metal en weten zowel met hun muziek als hun enthousiasme het publiek redelijk snel voor zich te winnen. Niemand lijkt te teksten mee te kunnen zingen, maar de handjes gaan netjes in de lucht, de hoofdjes schudden heen en weer op de maat en de band heeft het tussen de nummers door gezellig met de vroege toeschouwers.

Hoewel het optreden zeker niet slecht is en de muziek lekker klinkt speelt Code Red met hun set van 50 minuten voor het gevoel toch net even 20 minuten te lang. We zijn hier vanavond immers voor The Exploited. Het is Code Red zeker gegund om langer te spelen, maar dan wel weer een andere keer. Na 30 minuten zijn we wel opgewarmd en klaar voor onze bestelde portie punk.

De schrik zat er bij The Exploited en hun fans goed in toen zanger en oprichter Wattie Buchan tijdens een optreden in 2014 een hartaanval kreeg. De punklegende laat zich echter niet zomaar uit het veld slaan en is nog altijd niet van de podia weg te krijgen. Wattie is keihard aan zijn gezondheid gaan werken en het resultaat daarvan zien we vandaag goed terug. Niet alleen is de beste man flink afgevallen, maar hij staat ook het gehele optreden zichtbaar te genieten van de vele generaties aan toeschouwers die zijn teksten al moshend meebleren. Meer dan voorheen zoekt Wattie de interactie met zijn fans op door tussen de nummers door een praatje of een grapje te maken en zijn fans tijdens de nummers zijn microfoon te bieden om te horen wat ze in huis hebben.
Ook de rest van de band lijkt met veel plezier op het podium te staan. Een ieder die The Exploited de afgelopen 10 jaar aan het werk heeft gezien zal het met me eens zijn dat de show van vanavond sterker is en de band enthousiaster op de planken staat dan we ze in het afgelopen decennium hebben gezien .

The Exploited heeft inmiddels al 15 jaar geen nieuw werk meer uitgebracht en de set die we vanavond krijgen bestaat dan ook volledig uit klassiekers. Met “I Believe in Anarchy”, “Cop Cars” en “Army Life” uit de vroege jaren van de band naar “Maggie”, “Porno Slut” en “The Massacre” tot “Beat The Bastards”, “Chaos Is My Life” en “Holiday In The Sun” brengt The Exploited een set die hun gehele repertoire aardig weet te dekken. Hoewel fans nog altijd wachten op een beloofd nieuw album, wordt vanavond duidelijk dat het werk dat de band in de afgelopen 40 jaar heeft uitgebracht net zo goed betrokken kan worden op de wereld van nu als toen de nummers geschreven werden. Iets wat ook te merken is aan de merchandise die de band verkoopt. De teksten blijven gelijk. De afbeelding van Margaret Thatcher vervangen door die van Donald Trump. Het is dan ook niet zo vreemd dat er zich vanavond  tussen de oldschool fans ook een jonger publiek staat en dat meerdere generaties zich kunnen vinden in de teksten en de muziek van de band.
Een overenthousiaste baroeg medewerker haalt de gescheurde setlist op de monitor voor Wattie weg en plakt deze op de grond. “I can’t read this shit.” zegt de frontman wat geïrriteerd en zet op de gok “Disorder” in waardoor we dit nummer, dat niet op de setlist staat toch te horen krijgen. Een extraatje voor ons vanavond waarna de band met “Fuck The System” de set weer vervolgd zoals die gepland stond.

Wanneer met “Fuck The USA”, één van de nummers die vanavond het hardst wordt mee geschreeuwd, een einde komt aan de reguliere set weet iedereen dat we nog niet klaar zijn. Het duurt dan ook niet lang voor drummer, Wullie weer op het podium verschijnt en iedereen die het wilt uitnodigt op het podium voor “Sex & Violence”. Een groot deel van het publiek laat dat zich geen tweede keer zeggen en stormt het podium op om dansend en moshend deze klassieker ten gehore te brengen.
Op adem gekomen vergezelt Wattie daarna de band weer om met “Punks Not Dead”, “Maggie” en “Was it Me” het optreden af te sluiten.

The Exploited laat met hun optreden, bestaand uit ruim 25 nummers, vanavond zien dat ze nog altijd niet uit het veld te slaan zijn. Ze staan zelfs sterker dan voorheen op het podium en laat samen met hun Exploited Barmy Army in een uitverkocht baroeg zien en horen… Punk’s definitely not dead!

And You Will Know Us By The Trail Of Dead @ Gebaude9 in Keulen

Freak Valley Festival

FortaRock 2018 Saturday