Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-05-13 14:27:49

Live Reviews :: Michale Graves @ Baroeg

Terwijl onze oren nog nasuizen van het verpletterende optreden van The Exploited, enkele weken geleden in Baroeg, staat op 5 mei 2018 Michale Graves op de planken van het Rotterdamse podium. We kennen Michale natuurlijk vooral als frontman van Misfits tijdens hun herrijzen in de jaren ‘90. Voor een hele generatie fans was hij DE stem van de iconische horrorpunk band. Nadat hij begin jaren ‘00 bij Misfits vertrok zijn onderhandelingen om zich weer bij de band te voegen nergens op uitgelopen. Nu Misfits weer in hun originele bezetting aan het werk zijn lijkt het er ook niet op dat we Graves snel weer aan het werk zullen horen bij de band. Gelukkig is de beste man niet te beroerd om dan zelf maar met zijn eigen band de wereld rond te trekken om fans van de tweede incarnatie van Misfits te trakteren op een avondje oldschool horrorpunk onder de noemer ‘Michale Graves plays Misfits’.

Vroege aanwezigen worden opgewarmd door het Italiaanse Noise Pollution. Deze hardrock formatie bracht in 2011 hun eerste album uit en heeft sindsdien zowel als voorprogramma als op festivals redelijk wat ervaring opgedaan. Dat is te merken tijdens hun optreden. Gewapend met een arsenaal aan stevige hardrock nummers, duidelijke groove en alternative metal invloeden en een zanger met een stemgeluid dat zeker niet onaardig klinkt  weet Noise Pollution als snel te overtuigen. De handjes gaan de lucht in en na elk nummer kan het vijftal op een welverdiend applaus rekenen. Dat de teksten dankzij het zware accent af en toe nauwelijks te verstaan zijn lijkt onbelangrijk en op verzoek brult het publiek netjes terug wat ze denken te horen.

De show van Michale Graves werd in eerste instantie aangekondigd als een Misfits songs show. Hierbij werd later vermeld dat hij ook eigen werk ten gehore zou brengen en dat is dan ook waar Graves vanavond mee aftrapt. Graves is geweldig bij stem. Met zijn Scarecrow man voorkomen en zijn aparte dansjes en bewegingen brengt hij vanaf het eerste moment een energieke performance.  Hoewel het publiek bij opkomst van de band meteen wakker is gaat het pas echt los wanneer we met “American Psycho”, het eerste Misfits nummer, te horen krijgen. Dit lijkt voor de meeste toch echt wel de reden voor aanwezigheid. De originele Graves nummers klinken goed, maar de reactie van het publiek is tijdens het beloofde Misfits werk een stuk heftiger. Deze nummers worden dan ook duidelijk harder meegezongen. Zo hard soms, dat Graves door zijn fans overstemd wordt. Bijvoorbeeld wanneer we “Scream!” te horen krijgen. Duidelijk één van de favorieten van vanavond, maar wie herinnert zich dan ook niet die video die tijdens de late avond op TMF met regelmaat voorbij kwam?

Zij die een er een aantal jaar geleden bij waren toen Jerry Only met zijn Misfits dit nummer speelde zullen het na vanavond mee eens zijn dat deze nummers met de stem van Graves toch echt the way to go zijn. Maar het is natuurlijk niet alleen Graves zelf die vanavond op de bühne staat. Zijn band weet de mix van solo materiaal, wat soms toch enigszins afwijkt van de sound van de Misfits, als set naadloos aan elkaar te weven en brengen de Misfits nummers zoals we ze graag horen; hard, snel en met een hoop enthousiasme.

Hoewel we tijdens het eerste deel van de show materiaal van beide bands horen, is de tweede helft van de set toch echt geheel gewijd aan Graves era Misfits materiaal. Hierbij gaat het er in het publiek harder en harder aan toe. De pit valt de gehele show niet stil en bereikt hoogtepunten bij “Scarecrow Man”, “Helena”,  “Crawling Eye” en “Crimson Ghost”. Naast “Scream!” lijken andere favorieten toch echt “Saturday Night” en natuurlijk afsluiter “Dig Up Her Bones” te zijn. Er wordt bij dit drietal nummers zo hard meegezongen dat Graves af en toe nog nauwelijks te horen is.

Mochten we een terugkeer van Graves bij Misfits niet meer meemaken, dan is dit voor fans van het Graves-era Misfits toch echt the next best thing. In dat geval mag Graves met zijn band vaker langskomen voor een terugkeer naar zijn Misfits materiaal.

Rose Tattoo - V8 Wankers@De Kreun 2018