Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-05-31 18:02:58

Live Reviews :: Monster Magnet @ Live Music Hall in Keulen

Dave Wyndorf, zanger en gitarist van het al bijna drie decennia oude Monster Magnet, blies onlangs zestig kaarsjes uit op zijn verjaardagstaart. Een leven vol drugs, sex en rock-´n-roll en toch staat hij nog altijd als vanouds te spacen op het podium. Naast Kyuss kan Monster Magnet gerust tot de godfathers van de stonerrock genoemd worden. In maart verscheen het elfde studio-album, 'Mindfucker', en daarmee tourt de band momenteel door Amerika en ook Europa wordt niet overgeslagen.

Monster Magnet 08-05-2018 Live Music Hall Köln

Supportband Pendejo wijkt af van de standaard stonerrockbands door in het Spaans te zingen. Doordat er af en toe een trompet en trombone aan de lippen worden gezet, krijgt het geheel een Zuid Amerikaans tintje. De best wel droge woestijnrock dampt, rockt en wemelt van logge riffs, heavy gitaren en knallende ritmes.

Met een billige Spaanse folksong als intro, verschijnen de vijf bandleden van Pendejo op het podium. Vanaf het begin is duidelijk dat hier niet een standaard rockshow wordt gedaan, daar er een trombonist aanwezig is en de zanger ook een trompet ter hand neemt. Dit in combinatie met moddervette gitaar- en bassriffs en pompende drums maakt het tot stuwende stonerrock met Spaanse swag. Aangevuld met een rauwe zangstem van El Pastuso, nemen ze je bij de cojones die zo groot als de eieren van een struisvogel zijn.

Is bij Pendejo de zaal nog redelijk leeg, wanneer Monster Magnet de eerste noot speelt, is het afgeladen vol en hangt er het bordje 'uitverkocht' . Vanaf het eerste nummer "Dopes To Infinity" staat de zaal op zijn kop. Luidkeels worden de hits "Space Lord",  "Mindfucker",  "Radiation Day" en "Negasonic Teenage Warhead" meegezongen. Dit is een feest van herkenning voor de ouderen onder ons en een succesvolle kennismaking voor de nieuwe generatie.

Pure stonerrock is Monster Magnet ook niet (meer). Eerder kan het retro heavy rock genoemd worden met toefjes van psychedelica, spacerock en protopunk. De vijf bandleden zijn ondertussen doorgewinterde muzikanten en beheersen hun instrumenten zeer goed. Zanger Dave Wyndorf heeft aan gewicht verloren en ziet er weer gezond uit. Gelukkig heeft zijn stem niets verloren en zijn vocalen galmen en echoën.

Met een setlist die bestempeld kan worden als een ´best of´ set krijgt iedereen waar het voor gekomen is en ook wil komen. Afgesloten wordt met de fuck-shit-up-song "Powertrip" waarbij band en publiek nog eens alles geven.

Tremonti @ Kantine in Keulen

And You Will Know Us By The Trail Of Dead @ Gebaude9 in Keulen

Combichrist @ Maassilo