Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-08-29 18:58:27

Live Reviews :: Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2018

We zijn weer op het moment van het jaar aangekomen waar menig metal en rock fan naar heeft verlangd: eindelijk is het weer tijd voor Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2018! Deze 11de editie, waarbij de organisatie nog meer in heeft gezet op de gehele beleving van het festival, vindt plaats van 9 t/m 11 augustus in Kortrijk in België en Metalkrant was er ook dit keer natuurlijk weer bij. De weergoden waren ons niet altijd goed gezind, maar daar trok het publiek zich weinig of niets van aan en de velden van het Alcatraz terrein stonden ook dit keer weer goed vol. Alhoewel het festival dit jaar niet volledig uitverkocht was, stonden er genoeg sterke en gevarieërde namen op het affiche, wat betekende dat er voor ieder wat wils was.

Review geschreven door Wendy Gombert
Foto's gemaakt door Erwin Poppe (klik op de foto's voor meer)

Op vrijdag kregen we een volle dag met o.a. The Quill, Diablo Blvd (die er helaas mee gaan stoppen, maar niet voordat Alcatraz van hen en zij van Alcatraz nog een keer genoten), Ross the Boss, Dee Snider met zijn altijd entertainende sets en als headliner Status Quo voorgeschoteld op de Prison Stage. Voor wie het nog zag zitten was er na Status Quo ook nog de mogelijkheid om Brides of Lucifer, die onlangs het nieuwe album 'Brides of Lucifer' hebben uitgebracht en ook dit keer op Alcatraz voor een magisch en bijzonder optreden wisten te zorgen, en Bizkit Park te aanschouwen. Bizkit Park zorgde overigens voor een ware verrassing met een strakke set vol cover songs, die het publiek wisten te overtuigen.

Op het moment dat Status Quo het podium betreed zijn de weergoden iets minder goed gezind en waait er een regenvlaag over. Echter kan een bui het publiek toch echt niet tegenhouden en staat het terrein tijdens Status Quo lekker vol. Zanger Francis Rossi was in top vorm waardoor hij weinig moeite had om het Alcatraz publiek mee te krijgen. Alhoewel hij reeds vanaf het begin deel uit maakt van de band en mede oprichter is, en er dus ook flink wat jaartjes op heeft zitten, brengt hij nog steeds alle nummers met veel flair. Iets wat hem dan ook wel siert. Status Quo bracht op Alcatraz o.a. de nummers ‘Caroline’, ‘Something ‘Bout You Baby I Like’, ‘Rain’, ‘Backwater’ en ‘Softer Ride’ om vervolgens te eindigen met de Chuck Berry cover 'Bye Bye Johnny'.

Maar de Prison Stage is niet het enige podium dat op Alcatraz bezocht kan worden, want ook de Swamp is dit jaar van de partij. In de Swamp was het aan de Belgische band Bark om de vrijdag te openen met een stevige en overtuigende set, gevolgd door optredens van Pro-Pain, The Atomic Bitchwax, Suicidal Angels, Venom Inc. en  Amorphis.

Zaterdag was alweer de tweede dag van Alcatraz Hard Rock & Metal Festival . Een dag dat weer heerlijk vol stond met toffe acts. Zo kregen we op de Prison stage bijvoorbeeld Fozzy te zien, onder leiding van zanger Chris Jericho. Dat hij niet alleen tijdens het worstelen, maar ook bij Fozzy op het podium toch echt een showman is liet hij ook op Alcatraz zien, waar hij tijdens de set van de band nog even besloot om van het podium af te springen, tussen het publiek door te lopen en de VIP tribune op te kllimmen om daar vervolgens ook nog even door te gaan. Een optreden wat bij velen vast zal bij blijven. Ook  Armored Saint, het energieke Battle Beast en Phil Campbell and the Bastard Sons waren op de Prison Stage te zien, waarbij de laatst genoemde een overtuigende set wisten te spelen met o.a. Mötorhead nummers en een gastplekje voor Fozzy's Chris Jericho tijdens 'Born To Raise Hell', Mr.Big, Epica, Dimmu Borgir and last but not least Limp Bizkit maakten de line-up op de Prison Stage compleet.

Alhoewel de top jaren van Limp Bizkit al een hele tijd achter ons liggen, kunnen we toch vaststellen dat de band rond Fred Durst nog steeds populair is en op voldoende aanhang kan rekenen. Ondanks dat de vaart er niet goed in zat op Alcatraz en Limp Bizkit niet zo sterk was als dat het kan zijn, wist de band het publiek met hun hits mee te nemen in hun muzikale trip. Hits als ‘My Generation’, ‘Break Stuff’, ‘Take a Look Around’ aangevuld met een aantal covers zoals ‘Smells Like Teen Spirit’(Nirvana), ‘Killing in the Name’(Rage Against the Machine) en hitsingle ‘Behind Blue Eyes’(The Who).

In de Swamp was het op zaterdag ook genieten met bands als Crisix, Act Of Defiance, Orange Goblin, Solstafir, Municipal Waste, Devildriver, Satyricon en Ufomammut.

Met de zondag zijn we helaas alweer aan de laatste dag van Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2018 aangekomen. Het mag gezegd worden dat het op de zondag toch wel begon door te wegen, maar iedereen keek vooral uit naar de bands die vandaag op de planning stonden. Zo stonden op de Prison Stage o.a. Orden OganAlestorm, die er ook dit keer een goed feestje van wisten te maken en het machtige Behemoth, waarna er nog even stil werd gestaan bij het overlijden van Phil B.(drummer van Channel Zero) nu exact 5 jaar geleden. Na het strakke optreden van In Flames was daar de afsluiter en één van mijn persoonlijke favorieten - Helloween Pumkins United.

In 1985 nam Helloween hun eerste album ‘Walls of Jericho’ op en het werd een succes; met een mix van snelle riffs melodieuze rock werd deze plaat goed onthaald. We hebben lang moeten wachten om nog eens Helloween terug te zien in de originele bezetting, maar vandaag was het zover, Pumkins United stond op het podium met drie leadvocalen, waaronder Kai Hansen, de originele gitarist van Helloween begin jaren '80, Michael Kiske werd de vervanger en kwam er in 1987 bij en sinds 1994 neemt frontman Andi Deris de leadvocals voor zijn rekening. Op Alcatraz waren ze alle drie dus op het podium te zien. Het was even afwachten hoe dit zou verlopen met drie leadvocals en nog eens drie gitaristen op het podium, maar vanaf het eerste nummer zat het er eigenlijk boenk op. Met nummers zoals ‘Helloween’, ‘Dr.Stein’,’I’m Alive’, ‘Are You Metal’, ‘Perfect Gentleman’, ‘Starlight/Ride the Sky/Judas(Kai Hansen medley), ‘Heavy Metal’, ‘If I Could Fly’ en nog zo veel meer, hadden deze mannen geen probleem om het publiek volledig met zich mee te krijgen.

In de Swamp kregen we een bandwissel, zo wisselden Exhorder en Sepultura van podium. Verder was de Swamp de stage voor o.a. Pestilence, Primordial, The Black Dahlia Murder, Cannibal Corpse en als afsluiter Ministry.

Om het kort te stellen er waren geen slechte of mindere bands dit weekend. Het was dan ook en mix van alle mogelijke hard rock en metalvarianten, en dit is juist ook wat dit festival zo mooi maakt. Zoals eerder vermeld werd er door het festival dit jaar meer ingezet op de beleving van de festivalganger. Zo werd bijvoorbeeld de bar ‘El Presidio’ vergroot, liepen er verschillende entertainende acts rond het festival terrein en werden er ook freakshows gegeven door het rock'n roll freakshow Hellzapoppin Circus Sideshow. Alsook werd de Prison Stage vergroot om te voldoen aan de productie van de bands. De VIP werd ook dit jaar aangepast met een grotere viewdeck. Wij kunnen in ieder geval alvast niet wachten tot de volgende editie, waarvoor de datum onlangs bekend werd gemaakt;  9, 10 en 11 augustus 2019! Als laatste willen we nog Filip, Bernard, Mario en de volledig Alcatraz crew bedanken voor weer een hele fijne ervaring. Tot volgend jaar!

Rose Tattoo - V8 Wankers@De Kreun 2018