Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-11-12 22:48:04

Live Reviews :: AntiFest @ Patronaat

Het Amerikaanse Anti-Flag strijkt op vrijdag 26 oktober met hun AntiFest neer in het Haarlemse Patronaat. Dat doen ze uiteraard niet alleen. Anti-Flag heeft een hoop vrienden meegenomen en ook Patronaat heeft hier en daar voor een aanvulling gezorgd. Er wordt de gehele avond goed gebruik gemaakt van de twee zalen die Patronaat rijk is. De drukte zorgt er echter wel voor dat niet iedereen de shows in de kleinere zaal kan bijwonen. Vandaar ook van tevoren de oproep om tijdig in de zaal aanwezig te zijn als je zeker wilt zijn van een plekje. Wij focussen ons vandaag vooral op de mainstage.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez (klik hier of op de foto’s voor meer)

Voor ons begint de avond met de emo-rockers van Silverstein. Voor hen die “Smile in Your Sleep”  nog op hun Myspace profiel hebben gehad is het genieten vanavond. Er komen vele klassiekers voorbij. Hierdoor klinkt de set voor het grootste deel gedateerd, wat dan ook wel weer zijn charme heeft. Kwalitatief klinkt Silverstein retestrak en is de show onderhoudend genoeg om de jongere aanwezigen goed te vermaken terwijl de oudere aanwezigen ongetwijfeld verdrinken in nostalgie.

Terwijl Tusky in de kleine zaal de Nederlandse scene vertegenwoordigt, krijgt het publiek in de grote zaal van Reel Big Fish de eerste portie ska-punk voor hun kiezen. Ik zeg eerste portie omdat na Reel Big Fish ook Less Than Jake op de planken staat. Reel Big Fish blijkt toch de sterkere van de twee. De aftrap met hun cover van A-Ha’s “Take On Me” slaat meteen aan en verandert de zaal in een grote dansende massa. Niet onterecht want het optreden van Reel Big Fish is van begin tot eind een groot feest. De band toont een hoop enthousiasme, wat overslaat op het, toch al enthousiaste, publiek. “Everyone Else is an Asshole” en “Sellout” blijken vanavond de grote favorieten. Overigens kent de set van vanavond in zijn geheel geen zwakke punten en zowel kenners als nieuwelingen in het publiek hoeven zich geen moment te vervelen. Reel Big Fish speelt inmiddels al 25 jaar de podia plat, maar heeft er duidelijk nog geen genoeg van.

Voor Less Than Jake pakt het toch even anders uit. Voor deze band lijkt de show van vandaag toch een moetje. Met uitzondering van bassist Roger Lima en saxofonist Buddy is het enthousiasme hier ver te zoeken. Het is vooral zanger Chris die erbij staat alsof hij liever thuis bij zijn barbecue had gestaan dan met zijn bandleden op het podium. Met wat kinderachtige grappen tussen de nummers door probeert hij het publiek mee te krijgen, maar de beste man is duidelijk geen Fat Mike en zijn opmerkingen komen bij het publiek niet echt aan. Als hij dan ook nog een beveiliger die een crowdsurfende fan hardhandig de zaal uitwerkt, een compliment geeft lijkt een groot deel van het publiek het wel gehad te hebben met Less Than Jake. Nog één keer leeft het publiek op als die ene hit, “She’s Gonna Break Soon” de revue passeert. Na deze grootste hit is het vooral wachten op de main act van vanavond.

Er zijn nogal wat grote punkrock namen voorbij gekomen vandaag. Naast de genoemde bands op het hoofdpodium hebben in de kleine zaal ook bands als Worriers en Drones gespeeld. Terwijl daar Black Peaks hun set afronden staat de grote zaal stampvol voor de band die verantwoordelijk zijn voor het feest van vandaag. Ik heb het dan over niemand minder dan Anti-Flag.

Nadat het publiek luidkeels meezingt met “Blitzkrieg Bop” van de Ramones, trapt Anti-Flag af met “Die For The Government”. De beveiliger die er bij Less Than Jake nog voor zorgde dat weinig zich aan stagediven waagden klimt het podium op, maar wordt door bassist Chris #2 meteen weggestuurd. Tijdens een Anti-Flag show zijn autoriteiten duidelijk niet gewenst. Dat we het prima zonder de overijverige testosteronbom kunnen blijkt wanneer een crowdsurfer ongelukkig land waarna het met een fan vooraan niet goed gaat. Meteen legt de band het optreden stil en springen crewleden het publiek in om te helpen. Na het verzoek van zanger Justin Sane om bij het crowdsurfen goed op te letten wat je doet kan het optreden voortgezet worden.

De focus ligt in de set van vanavond vooral op het onlangs uitgekomen ‘American Fall’. Wat niet wil zeggen dat er geen ouder werk voorbij komt. Natuurlijk heb ik het dan over publieksfavorieten als “Fuck Police Brutality”, “Turncoat” en “This is The End (For You, My Friend)”, maar er is ook ruimte voor minder gespeeld werk als “I Came, I Saw, I Believed” en de Cranberries cover “Salvation”. Voor “Salvation” wordt de band op het podium vergezeld door Worriers zangeres Rachel Rubino. Ook bij Anti-Flag blijft de ska-punk niet achterwege, wanneer ze tegen het einde van de set, in samenwerking met de blazers van Reel Big Fish, één van hun sterkste nieuwe nummers ten gehore brengen. “When The Wall Falls” blijkt een regelrechte nieuwe favoriet te zijn bij het aanwezige publiek.

Opvallend afwezig op het podium is drummer, en mede oprichter van de band, Pat Thetic. We krijgen te horen dat hij er vanavond niet bij is omdat hij op het punt staat om vader te worden. “Just when you thought these guys from Anti-Flag are getting old, we go and make more of us!” aldus Chris #2. Net als Pat neemt zijn vervanger, samen met Chris #2 tijdens afsluiter “Brandenburg Gate” plek in de pit om samen met het publiek de show in ware unity af te sluiten.

Voor hen die zich nog in de kleine zaal weten te wurmen zijn het de Cancer Bats die Anti Fest 2018 afsluiten. Het mag gezegd worden dat Anti Fest 2018 een succes is geweest. Niet alleen omdat het compleet uitverkocht is, maar nagenoeg elk optreden ijzersterk is geweest en de line-up een aardige diversiteit aan punk bevat. Patronaat en Anti-Flag weten met AntiFest ook punkrockers dit jaar een succesvol indoor festival te bieden.

Abay in Keulen

The Brew @ Die Kantine - Keulen

The Dead Daisies & Scarved@De Kreun 2018