Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-01-18 18:44:45

Live Reviews :: Architects @ AFAS Live

Architects, een band die getekend is door het verlies van gitarist Tom Searle aan kanker in 2016 en daarom ook veel besproken. Met veel emotie werd toen de tour gedaan voor ‘All Gods Have Abandoned Us’ en zagen we de metalcore band in 2017 terug met de single “Doomsday”. Afgelopen jaar in november 2018 brachten ze ‘Holy Hell’ uit die ontzettend goed werd ontvangen en het lijkt het album waarop het rouwproces goed is verwerkt. Architects is in de laatste jaren enorm gegroeid en staat vanavond voor het eerst in de grote AFAS Live.

Review geschreven en foto’s gemaakt door Monica Buurmeester

Polaris

Supportband Polaris lijkt toch wel de verrassing van de avond te zijn voor velen. Deze Australische progressive metalband doet het al heel goed, maar lijkt nog niet op iedereens radar te zijn verschenen. Voor de een is het de kans om ze eens live te zien, de ander vraagt zich af waarom hij of zij er al zo vroeg is. Het podium lijkt wat groot voor de band, maar dat derft de pret van de Aussies niet, die laten zien dat ze het goed naar hun zin hebben. Ze spelen daarnaast een strakke set, waarbij het publiek niet eens in hoeft te komen bij het eerste nummer.

Springende en moshende mensen zijn al snel zichtbaar en wanneer Jamie Hails halverwege vraagt, de telefoons uit de zakken te halen en een lichtje de zaal in te schijnen bij een rustiger nummer, doet iedereen gezellig mee. Bij “Consume” komt de pit er echt in en hij krijgt het zelfs voor elkaar om tegen het einde van de set een leuke wall of death te regisseren die toch wel de zijkanten van het podium haalt. De band ontvangt een goed verdiend applaus.
In de pauze is achter te horen “Jaaaaaa! Jij wilde Polaris overslaan, hè!”, waarop wordt geantwoord: “live klinkt het toch wel echt vet!”. Je hoort veel “beter dan verwacht”. Positieve reacties voor Polaris alom!

Beartooth

Het publiek is happy als Beartooth opkomt en vanaf het eerste nummer wordt de chorus al meegezongen en de 90’s alternative vibe die de band met zich meebrengt, geeft je een beetje nostalgie en de urge om op en neer te springen. Nieuwe nummers lijken meer van hetzelfde, maar dat deert de fans, die duidelijk speciaal in de zaal aanwezig zijn, niet. De fans gaan ook op de nieuwe nummers goed en laten vooral veel van hun zangkunsten horen bij de hits als “Hated”, “In Between” en “The Lines”. Beartooth kent hun fans en weet wat ze leuk vinden.

Na een kort praatje waarin de kracht van Architects als band wordt besproken, zet de band in met het laatste nummer “Disease”.

Na de show hoor je met wat gemurmel in de zaal dat het optreden van Beartooth toch niet is wat ervan verwacht werd, en men het na de eerste helft van de set een beetje heeft gezien. Dit geldt echter niet voor de diehard fans die zich in de zaal bevinden, want die springen van begin tot eind lekker mee met zanger Caleb Shomo als hij daarom vraagt. De verdeeldheid is niet persé gek, want Beartooth was ook de opvallende keuze in de line-up. Al met al, absoluut een goede opwarmer voor Architects, zoals Caleb Shomo dat mooi zegt, want voor vanavond is dat hun taak: even die spiertjes goed losmaken!

Architects

Vandaag zet de band redelijk rustig in met “Death Is Not Defeat”. Anders dan we gewend zijn, maar aan het einde van de show lijkt het een doel te hebben. Het is de evolutie van het nummer “Memento Mori” en laat eigenlijk, als je goed luistert, horen hoe de band door hun eigen proces is gegaan en een rustpunt gevonden lijkt te hebben in de woorden Death is NOT defeat.

De show gaat dan ook luchtiger en minder beladen door dan gewend als in de eerdere clubshows in de Melkweg in 2016 toen het overlijden van gitarist en schrijver Tom Searle nog bijzonder vers was en later in 013 met de komst van “Doomsday”.

Het lijkt luchtiger en statischer, mede door het statische spel van de gitaristen, maar de luchtigheid begrijp je wel of je begrijpt het niet. De muziek zelf is er eigenlijk niet minder door en wordt weer even strak gespeeld met goed getimede pyro, laser- en lichtshow, de visuals die je meenemen door het verhaal van de set en de vocals van Sam Carter die menig vocalist omschrijft als #goals.

Op zo’n groot podium heeft de band hier in Nederland in ieder geval nog niet gestaan. Het statische blijft gelukkig niet hangen en vanaf het vijfde nummer “Holy Hell” neemt de band het publiek weer mee met nummers als “Royal Beggars”, “Downfall”, “Naysayer”, “These Colours Don’t Run”, “A Match Made in Heaven” en het nieuwe “Hereafter”. Het publiek is duidelijk, de nieuwe plaat is bijzonder goed ontvangen en wordt net zo hard meegebruld als het voorgaande werk. De intensiteit is na de eerste paar nummers dus weer helemaal terug.

Sam Carter noemt zichzelf een broken record, want hij kan het niet laten het publiek keer op keer te bedanken. Het moet ook wel een bijzonder gezicht zijn om van kleinere clubshows ineens met je ogen een AFAS Live in te kijken, of deze nu wel of niet is uitverkocht.
Ook de bandleden worden stuk voor stuk bedankt door Sam Carter en vooral het applaus bij drummer Dan Searle duurt, de tweelingbroer van Tom Searle. Zonder hem hadden ze niet doorgezet, laat Sam weten.

De set eindigt met een verkorte versie van “Memento Mori”. Een rustig einde net voor de encore, waarbij men in het algemeen verwacht dat een band eindigt met een knaller. Als je goed hebt opgelet, brengt het nummer een einde van een verhaal, waardoor de cirkel weer rond is tussen “Death Is Not Defeat” en “Memento Mori”. Een artistieke keuze die waarschijnlijk niet iedereen in het publiek begrijpt, maar ontzettend goed wordt gemaakt door het verwachte “Doomsday” en “Gone With The Wind”, die de beladenheid en emotie weer compleet de zaal insturen. De reacties na het optreden lijken ook alleen maar positief te zijn.

Architects @ AFAS Live

CKY en Bullets and Octane @ Melkweg

Steelpanther - GusG@De Mast 2019