Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-05-17 11:45:07

Live Reviews :: Disturbed @ AFAS Live

Het is alweer een tijdje geleden dat de Amerikaanse alternatieve metalband Disturbed in Nederland te zien is geweest. De laatste keer was in 2017, toen de band met Avenged Sevenfold mee kwam als support. Nu was het aan Disturbed om hun eigen show te headlinen en dat deden ze dan ook op dinsdag 7 mei in een strak uitverkochte AFAS Live.

Review geschreven en foto’s door Jessica Santiago Lopez

Als support heeft Disturbed tijdens deze tour het Britse Skindred meegenomen. Ook Skindred is al lang geen onbekende meer en heeft menig muziekliefhebber al weten te overtuigen met hun ragga metal en sterke energieke live shows. Skindred zou ook eigenlijk in februari dit jaar te zien zijn geweest in Melkweg in Amsterdam, maar die show werd verschoven naar november, omdat de band de kans kreeg om met Disturbed op tour te gaan door Europa.

Tijdens hun eigen shows en op festivals is Skindred altijd ijzersterk. Hoewel de band het als support van Disturbed in AFAS zeker goed deed en er een feestje van wist te maken, waarbij ze het publiek (vooral vooraan) opgewarmd en mee kregen, was het toch minder sterk dan een eigen show van Skindred. De band was dan ook duidelijk ingesteld als support en gericht om het publiek vooral te entertainen en opgewarmd te krijgen.
Dit betekent niet dat het daardoor geen goede show was, want Skindred was nog steeds tof en voornamelijk zanger Benji is een rasentertainer. Skindred was muzikaal misschien niet de beste match met Disturbed, maar er werd absoluut goed gespeeld en het was een leuke show. De band zocht lekker veel de interactie met het publiek en nummers als “Pressure”, “Rat Race”, “Kill The Power” en “Warning” zijn gewoon ontzettend tof om live te horen.

In november staat Skindred dus weer in Nederland met een eigen show in de Melkweg in Amsterdam. De band komt een stuk beter tot zijn recht tijdens een headliner en in een kleinere zaal dan AFAS, dus dit is zeker een aanrader.

Na een korte ombouw pauze snel door met Disturbed, die voor deze show uitgepakt hebben met beeldschermen op het podium en een toffe lichtshow. Fans hebben lang moeten wachten op een eigen show van Disturbed in Nederland. Hoewel ze een paar jaar terug nog wel op FortaRock en als support van Avenged Sevenfold te zien zijn geweest, was de laatste keer dat de band als headliner in Nederland stond alweer in 2010 tijdens de Taste of Chaos Tour in dezelfde zaal. Niet heel gek dus dat het vanavond dik uitverkocht is. Disturbed bewees in AFAS dat dit ook vooral dik verdiend is, want wat een show speelden de heren. In het publiek zien we oudere fans maar ook een jongere generatie aan Disturbed fans, die allemaal zichtbaar genieten. David Draiman is ontzettend goed bij stem en loopt weer imponerend, op zijn herkenbare manier, over het podium, waarbij hij halverwege de set nog even het podium afgaat om op de barrière dicht bij de fans te staan. Gitarist Dan Donegan en bassist John Moyer vliegen heen en weer over het podium en maken daarbij regelmatig contact met het publiek. En ook drummer Mike Wengren is niet te missen, niet alleen door zijn drumstel en zijn spelen, maar vooral doordat hij niet helemaal achterin verstopt is, maar ook vrij vooraan staat. We zien vaak dat drummers een beetje in de achtergrond verdwijnen en het was dan ook tof om te zien dat dit vandaag niet het geval was.

De setlist in AFAS was zeer in orde, waarbij we een mix te horen kregen van oude fan favorites tot nieuwere tracks van de meest recente ‘Immortalized’ en ‘Evolution’. Klassiekers als “Prayer”, “Stupify”, “Ten Thousand Fists” en “The Game” knallen lekker door de zaal en blijven tof om live uitgevoerd te zien worden, maar het is ook het rust momentje in de set van Disturbed dat een hoogtepunt blijkt te zijn. Dit vanwege de mental health message die de band ermee wilt overbrengen die behoorlijk wat impact in de zaal maakt, de beelden die we op de schermen te zien krijgen (foto’s van artiesten die we verloren zijn als ook persoonlijke kiekjes van de bandleden), maar “A Reason To Fight” en “Hold On To Memories” worden vooral prachtig akoestisch uitgevoerd.
Als dan ook “The Sound Of Silence” briljant wordt uitgevoerd is het rustmomentje compleet. Niet te kort, niet te lang, maar net genoeg.

Tijdens de toegift wordt nog één fan het podium op uitgenodigd door David Draiman. Zij had eerder op de avond een bloem aan hem gegeven met een kaart eraan. David leest nog de tekst die op de kaart staat op; een ontroerend bericht waarin zij de band bedankt voor de muziek en vooral het nummer “Hold On To Memories” omdat het haar aan iemand doet denken die overleden is, maar zij ook vooral veel kracht uit het nummer haalt. Een mooi voorbeeld van hoe belangrijk muziek toch altijd is. Terwijl Draiman nog verder praat worden er wat selfies met de rest van de bandleden genomen en ze mag vervolgens op het podium blijven terwijl de band “The Light” speelt. Super leuk natuurlijk.

Mega klassieker “Down With The Sickness” mocht natuurlijk niet ontbreken en was de afsluiter van de avond. Nog een keer krijgen de fans in de zaal de kans om los te gaan en er wordt dan ook hard meegezongen. Disturbed maakte dan ook indruk in Amsterdam en gaf een show weg die van begin tot eind genieten was. Hopelijk duurt het nu minder lang voordat we weer opnieuw een headline show van Disturbed in Nederland krijgen?

Jera On Air 2019 - Saturday

Epica @ Openluchttheater Hertme

Euroblast Festival 2019 - Saturday