Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-06-19 08:56:32

Live Reviews :: Tool @ Ziggo Dome in Amsterdam

Het is inmiddels 12 jaar geleden dat we Tool in Nederland hebben kunnen ervaren, maar vanavond was het dan eindelijk zover. Voor sommigen de eerste kans om de band te zien, voor anderen de band eindelijk weer opnieuw te zien; de show van Tool op dinsdag 18 juni in de Ziggo Dome was al vrijwel meteen bij de start van de voorverkoop strak uitverkocht. Tool bewijst vanavond in de Ziggo Dome waarom dit meer dan dik verdiend is.

Het gebruik van telefoons in de zaal en het maken van opnames in welke vorm dan ook is vanavond strikt verboden. Iets wat overal te lezen is, waar je door de crew op geattendeerd wordt en wat regelmatig door de luidsprekers te horen is. Voordat we Tool aan het werk mogen zien is het aan Fiend om het publiek op te warmen.

De zaal loopt nog vol op het moment dat Fiend begint. Fiend brengt vanavond stoner/sludge en doet dit niet verkeerd. Helaas staat het geluid niet helemaal strak afgesteld, waardoor Fiend vooral achter in de zaal wat kracht verliest en daardoor de aandacht lijkt te verliezen. Hoewel de band muzikaal niet verkeerd klinkt, krijgen ze het publiek dan ook niet lekker mee. Dit is een band die waarschijnlijk beter tot zijn recht zal komen in een kleinere setting, dan in het grote Ziggo Dome.

Na een korte ombouw pauze is het snel tijd voor Tool. Wat een show wordt hier vanavond gespeeld! Tool klinkt niet alleen muzikaal geweldig...nee, Tool is gewoon een ervaring die je live meegemaakt moet hebben.  Hoe de muzikale tonen door je heen gaan, de vocals van Maynard die je tot diep in je ziel weten te raken en de show eromheen die tot in de puntjes is uitgedacht om de ervaring compleet te maken en de nummers, voor zover mogelijk, nog meer kracht te geven. Hoewel zanger Maynard (zoals gewoonlijk) achterin staat, past dit goed bij het optreden en zorgt dit er eigenlijk voor dat je je nog meer op zijn vocals kan concentreren en ook eens op de rest van de bandleden kan richten, die vanavond geniaal staan te spelen.

Het is tof om te zien dat het publiek dan ook vooral aan het genieten is en intens gelukkig lijkt te zijn dat de band weer eindelijk op het podium staat. Vanaf het eerste “Ænima” en “The Pot” is het genieten en vooral aandachtig luisteren, waarna de ontlading aan het einde van elk nummer volgt in de vorm van luid gejuich en geklap. Maar het zijn toch tracks als “Schism” en “Parabola” die op het luidste gejuich vanavond kunnen rekenen, vanaf de eerste klanken, tot aan het einde van de tracks. Geweldig.
Nieuwe tracks “Descending” en “Invisible” klinken in ieder geval al veelbelovend voor het nieuwe album dat later dit jaar uitgebracht zal worden.

Vanavond geen encore, maar gewoon een korte break met een timer op de schermen, zodat het publiek nog even snel wat te drinken kan halen...of op hun telefoon kan kijken bijvoorbeeld. Het blijkt voor sommige mensen dan ook nog een hele kunst om gedurende de show niet op hun telefoon te kijken.

Nadat we te zien krijgen dat het nieuwe album op 30 augustus zal verschijnen volgt één van de hoogtepuntjes van de set: de drumsolo van drummer Danny Carey. De solo is op zichzelf al krachtig, maar hoe de lichten, de stage props en beelden op de schermen zich volledig op hem richten, is heel vet om te zien.Hierna komt de rest van de band onder luid gejuich weer het podium op voor de laatste paar nummers, waaronder afsluiter “Stinkfist”. Nog een keer los gaan, voordat er dan toch echt een einde komt aan deze show van Tool.

Er valt niks anders te zeggen dan dat als je hier niet bij bent geweest, je zeker een geweldige show gemist hebt. Man, wat is het tof geweest om vanavond Tool live aan het werk te hebben gezien. Na jaren afwezig te zijn geweest in het muzikale landschap bewijst Tool hier dat ze nog steeds één van de beste bands zijn. De staande ovatie die de band na afloop van het publiek krijgt is dan ook verdiend oorverdovend. Terwijl de band nog afscheid neemt en de kinderen van de bandleden nog even het podium op komen rennen, loopt het publiek tevreden de Ziggo Dome uit. Hopelijk duurt het niet weer zo lang voordat we Tool weer live aan het werk kunnen zien?

Jera On Air 2019 - Saturday

Epica @ Openluchttheater Hertme

Epica @ Openluchttheater Hertme