Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-07-19 17:17:37

Live Reviews :: Epica @ Openluchttheater Hertme

In de buurt van Borne via achterafweggetjes, tussen de bomen door kom je uiteindelijk uit in het kleine dorpje Hertme. Waar vanavond het aantal bezoekers van het openluchttheater het aantal inwoners van dit dorp zal overtreffen. Bij de ingang tref je direct de sfeer van het theater. De vroeg aanwezige bezoekers moesten wachten voor gesloten ijzeren poorten met kasteelachtige muren. Blackbriar was voor het openen van de poorten nog bezig met een soundcheck. Eenmaal op het terrein tref je uiteraard drinkgelegenheden aan, maar ook eettentjes. Het zag er gezellig uit. Het podium had een doorzichtig dak (slim gekozen!) met op de achtergrond middeleeuws aandoende muren en een toren. Ik was al voorbereid op de warmte en de zon, maar vanwege de bomen bij het podium stonden de bezoekers gelukkig in de schaduw.

Epica, MaYan, Blackbriar @ Metropool Open Air – Openluchttheater Hertme
Review geschreven en foto’s gemaakt door R. Brunnekreef (Klik op de foto’s voor meer)

Blackbriar
De uit Assen afkomstige Blackbriar opende de avond met het nummer “Deadly Nightshade”. Bij opkomst zagen we dat Ruben Wijga vandaag aanwezig was om de toetsenpartijen te verzorgen. De bandleden stonden gelijk vol aan. Bij het eerste stuk van het nummer headbangden de bandleden al voluit. De crew van het licht zorgde direct al voor een schouwspel qua belichting en lieten het kasteel op de achtergrond verdwijnen in een flinke partij rook. Het geluid leek niet altijd goed afgestemd, waardoor sommige stukken soms niet helemaal goed overkwamen. Dit weerhield de band niet om energiek op het podium te staan en nog steeds 100% te geven voor het publiek. Zora’s felrode haren wapperden rond tijdens het headbangen. De gitaristen benutten de ruimte op het podium en wisselden elkaars plek af. De toetsenist en de drummer stonden op verhogingen, waardoor ook zij goed te zien waren.
Ze speelden veel nummers van hun laatst uitgebrachte EP ‘We’d Rather Burn’. De hoop was nog op wat vlammen bij het nummer “I’d Rather Burn”, wat heel goed had gepast, maar de apparatuur bleef waarschijnlijk bewaard voor de show van Epica.
Een nummer die ze niet speelden, waarschijnlijk omdat ze een gastzangeres nodig hadden en die niet altijd aanwezig kan zijn, was het net uitgebrachte  “Snow White and Rose Red” (ft. Ulli Perhonen (Snow White Blood)). Mocht je deze nog niet gehoord hebben, dan is het zeker waard om deze te luisteren. Zoek dan met name naar de versie op Youtube, want de clips van Blackbriar zijn prachtig en vol detail uitgewerkt. Blackbriar was zeker een passend voorprogramma.

MaYaN
MaYaN was daarna aan de beurt. Een symfonische death metal band die ervoor zorgt dat het podium in korte tijd vol komt te staan met diverse artiesten. Bij opkomst werd er al driftig door het publiek met het intro meegeklapt. De set begon met ‘The Rhythm of Freedom’ onder begeleiding van snelle drum-en gitaarpartijen. Qua vocalen was het eerst de beurt aan Mark Jansen, in MaYaN verzorgt hij de vocalen, en Adam Denlinger, waar je gelijk het contrast qua stem en zangstijl hoort van beide heren. George Oosthoek sloot zich al snel aan. Zijn gekke bekken, waar hij een meester in is, bleven niet lang uit. Later in het nummer volgde Marcela Bovio. Voor Mark Jansen en Ariën Weesenbeek werd het een drukke avond. Eerst met MaYaN optreden, daarna met Epica. Laura Macrí(vandaag jarig) sloot bij het volgende nummer aan.

Merel Bechtold, onlangs bekend geworden dat ze stopt bij Delain, was ook van de partij. Tijdens het optreden van MaYaN valt er genoeg te zien en te horen. De artiesten maken fanatiek gebruik van het hele podium en wisselen elkaar veel af. Onderling was er veel contact. Soms wist je niet waar je kijken moest. Marcela greep aan het eind van de set de kans om snaren aan te slaan op Merel’s gitaar. MaYaN’s muziek is opzwepend, afgewisseld met rustigere meeslepende en soms klassiek aandoende stukken. Een mooie opwarmer voor Epica.

Epica
Epica zette een diverse setlist neer van oude en nieuwe nummers. Eerst inzettend met “Sensorium” van het eerste album. Een hele fijne binnenkomer. Overgaand naar “A Phantasmic Parade” van het meest recente album. Ook de band kon de mooie locatie waarderen en gaf aan dat ze het zonde vonden om een backdrop op te hangen. Omdat er al een prachtige achtergrond was. Een achtergrond die zelfs romantisch aandeed.
Op een gegeven moment gaf Simone aan dat ze een nummer gingen spelen die ze al een tijd niet hadden gespeeld “Blank Infinity”. Een nummer die het live nog steeds erg goed doet. De bezoekers ontvingen het met veel enthousiasme.
Simone en Mark daagden het publiek gedurende het optreden graag uit om actief mee te doen. Simone: ’Iedereen met lang haar moet headbangen. Mensen met geen haar op het hoofd? Jullie vinden vast een manier om ons te impressen!’ Er was dus geen reden om niet mee te doen.

Zaterdag 29 juni was overigens een warme avond in een rij van warme dagen en Epica voerde de temperatuur nog wat verder op met de pyro-show. Geregeld kwamen er vlammen voorbij. Ook hier gebruikten de bandleden de ruimte van het podium volop. Coen deed er zelfs een schepje bovenop met zijn zeer mobiele toetsen. Af en toe sprong hij erbovenop en croste hij er mee naar de andere kant van het podium. Of hij liet de toetsen zonder ‘chauffeur’ naar de andere kant van het podium rijden, terwijl hij zelf onderlangs over het podium er naar toe rende. Daarnaast wist Coen de show ook te stelen met zijn curveboard.

Bij “Consign to Oblivion” werd aangemoedigd tot een wall of death. Het publiek ging klaarstaan tijdens de opbouw van het nummer. Mark die het publiek nog even in bedwang wilde houden ‘HOOOOLD!’ tot hij aftelde tot de versnelling ‘3…2…1… GOOOO!’. Daar gingen de pitgangers!
Op de foto’s is de mooie belichting die later in de set goed zichtbaar werd niet te zien, omdat alleen tijdens de eerste drie nummers foto’s gemaakt mochten worden. Maar de mooie lichtshow is zeker het benoemen waard.

Epica heeft zeer zeker haar best gedaan om het rustige dorpje Hertme flink wakker te schudden. Metropool en Openluchttheater Hertme hebben een mooie avond aangeboden met een toffe line up. Hopelijk organiseren ze nog een keer weer zo’n metalavond. Epica, MaYan en Blackbriar hebben laten zien dat dit zeer zeker goed kan. Het aantal bezoekers, ook van ver weg, lieten zien dat mensen bereid zijn om af te reizen naar het afgelegen Hertme.
Voor de tijd had Metropool al vervoersopties vanaf het station van Borne en overnachtingsmogelijkheden gedeeld. Op Facebook deelden ze later de info dat ook plastic flesjes zonder dop of bidons toegestaan waren vanwege het warme weer. Deze kon je dan bijvullen bij watertappunten. Een petje af voor de organisatie.

Baroness @ Maassilo

And So I Watch You From Afar - Club Bahnhof Keulen

A Pale Horse Named Death @ Baroeg