Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-11-10 17:45:28

Live Reviews :: Baroness @ Maassilo

Voor de show van Baroness verhuizen Rotown en Baroeg vanavond naar de Maassilo. Of de band deze zaal vol weet te krijgen is al vrij snel beantwoord. Al voor er maar één band op het podium heeft gestaan is de zaal al goed gevuld.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez

Goed nieuws dus voor support act Demon Eyes, waarin leden van onder andere The Deaf en Vanderbuyst spelen. Leden uit de hiervoor genoemde bands kunnen vanavond echter niet aanwezig zijn waardoor we het moeten doen met één van de drie originele leden van de jonge band. Demon Eyes (niet te verwarren met de Franse band met dezelfde naam) weet het publiek aardig op te warmen met hun sterke rock & roll. Enige zwakke punt is het optreden van zanger Marc, die het muzikale geweld met zijn stem niet weet bij te houden. Wellicht dat dit aan de mix van het geluid ligt, maar hoe dan ook is het zonde dat het enige originele lid uit de band in Rotterdam niet echt weet te overtuigen.
Het publiek lijkt het de band overigens te vergeven en de muziek goed te kunnen waarderen. Er mag zelfs even een klein moshpitje gestart worden.

Wanneer Baroness het podium betreed is de zaal helemaal goed gevuld en is de hitte van al deze lichamen een dik contrast met de regen en kou buiten. Het blijkt dat Demon Eyes niet de enige zijn die last hebben van een wisselende geluidmix. Zeker tijdens de eerste paar nummers van de set is zanger John Baizley nog wel eens slecht te verstaan. Dit verbeterd enigszins terwijl de show vordert, maar helemaal vlekkeloos klinkt de band vanavond niet.

Dat is meteen ook wel het enige puntje van kritiek, want wat een show weet Baroness toch elke keer weer neer te zetten. Voor deze band geen excentrieke outfits, props of vuurshow, In tegenstelling zelfs; Baroness houden het simpel. Vier mensen die duidelijk genieten van het optreden en een muzikaal stuk entertainment weten neer te zetten waar je U tegen zegt. Het strakke spel is prachtig en de sound van de nummers live soms nog meer overweldigend dan op cd. Het enthousiasme van zowel de band (met name dat van gitariste Gina Gleason) als het publiek werken aanstekelijk. Het meezingen lijkt met elk nummer luider te klinken, met als hoogtepunt klassieker “Shock Me” waarbij het publiek de muziek tijdens het refrein zelfs weet te overstemmen.

Ik kan hier nog heel veel woorden aan vuil maken, maar uiteindelijk is Baroness een band die je zelf echt een keer live zou moeten ervaren. Maar hou er dan wel rekening mee dat je na afloop volledig afgemat naar buiten gaat.
Vanavond hebben Rotown en Baroeg de Rotterdamse rockscene met Baroness op een avondje topentertainment weten te trakteren. Iets wat in Rotterdam toch wel vaker op deze schaal zou mogen gebeuren.

P.O.D. en Alien Ant Farm @ Victorie

Baroness @ Maassilo