Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-12-09 00:05:28

Live Reviews :: P.O.D. en Alien Ant Farm @ Victorie

Op vrijdag 22 november reizen we af naar Alkmaar voor een portie nu-metal. Daar staat in poppodium Victorie een avond gepland met P.O.D., Alien Ant Farm en opener Dead Girls Academy.

Als wij de zaal in komen is Dead Girls Academy net aan hun set begonnen. De zaal is zich nog langzaam aan het vullen terwijl de band speelt en op een paar mensen na die al vooraan staan, staat het grootste deel van het publiek nog wat afwachtend in de zaal te luisteren naar wat de band gaat brengen. Dead Girls Academy is een aangename verrassing als opener. Muzikaal zorgt de band voor een portie glamrock met een rock’n roll vibe, die vooral bij de zanger aanwezig was. Vooral hij maakte gebruik van het hele podium, waarbij hij het contact met het publiek opzocht en een over de top attitude bracht die leuk bij de show pastte. Het publiek kregen ze weliswaar niet helemaal mee, daarvoor was het verschil met de twee opvolgende bands van vanavond misschien te groot, maar Dead Girls Academy deed het zeker niet verkeerd vanavond in de Victorie.

Alien Ant Farm mocht het podium hierna overnemen en het was snel duidelijk dat de aanwezigen in de zaal hier meer zin in hadden. Vooraan werd het wat drukker en er werd al snel door wat fans meegedaan met de band. Alien Ant Farm deed het vandaag in ieder geval beter dan de vorige keer dat we ze zagen in Hedon, destijds als headliner met SOiL als support. Vandaag speelt de band een leuke set die wordt geopend met “Courage”. Zanger Dryden is een aparte verschijning op het podium, met wat karakteristieke trekjes die er inmiddels toch wel bij horen bij een Alien Ant Farm show. Waar het de vorige keer wat geforceerd over kwam en hij ietwat teveel aan het praten was, staat de band er vandaag lekker te spelen en wordt er niet te veel geluld.

Hoewel Alien Ant Farm niet een hele energieke of actieve, rondrennende en interactie zoekende band per se is, brengen ze wel een krachtige energie op het podium waarmee ze het publiek lekker mee krijgen. O.a. “Bad Morning”, “These Days” en “Never Meant” volgen, voordat de eerste tonen van “Attitude” ingezet worden. De track wordt aan Chester Bennington en Vinnie Paul opgedragen, als ook aan de moeder van Dryden, en wordt door het publiek enthousiast ontvangen.

Met “Smooth Criminal” sluit Alien Ant Farm de set af en het is duidelijk dat dit toch wel het nummer is dat de meesten in de zaal vanavond kenden. Toch een leuke show van Alien Ant Farm vanavond dus.

Dan door naar P.O.D., de headliner van vanavond. Wat een vette en sterke show zet de band in Victorie neer! Zanger Sonny Sandoval is een en al energie, rent al headbangend over het podium, zoekt het contact op met de fans en is duidelijk enthousiast om op het podium te staan. De band weet dan ook vanaf het begin het publiek mee te krijgen in hun energie, de zaal gaat goed los. Het is ook te merken dat het overgrote gedeelte van de mensen voor P.O.D. is gekomen, want de zaal is inmiddels goed gevuld.
Helaas staat Sonny’s microfoon niet goed afgesteld, waardoor zijn zang niet altijd even goed te horen is. Dit maakt voor het publiek echter niet uit, er wordt uit volle borst meegezongen met nummers als “Boom”, “Murdered Love” en “Satellite”.

Zoals eerder aangekondigd door de band is drummer Wuv er tijdens deze Europese tour niet bij, omdat hij zaken thuis moest regelen. Jonny Beats doet het goed als vervanger en gaat lekker mee in de energie van de rest van de band. Samen met gitarist Marcos Curiel en bassist Traa Daniels zorgt hij ervoor dat er strak doorgespeeld wordt en vullen zij de ruimte tussen de nummers door met lekkere jams.
Tijdens “Youth of the Nation” worden enkele kinderen uit de zaal het podium op gehaald, waarna zij het hele nummer op het podium mogen blijven staan. Dit is een ontroerend gezicht en het gebaar wordt zeer gewaardeerd door de zaal. De kids worden bemoedigend toegejuichd.

P.O.D. speelt een lange set, en het publiek blijkt onvermoeibaar. De sfeer en energie blijven van hoog niveau. Op een gegeven moment wordt door Marcos opgemerkt dat er meiden in de moshpit staan, wat hij heel tof vindt. Sonny en Marcos roepen daarop op tot een ‘all girls moshpit’ waar gretig gehoor aan wordt gegeven.

Met “Alive” en “On Fire” komt de show, zonder encore, aan zijn einde. En wat een show was het!! Elke concertbezoeker ging met een glimlach van oor tot oor de zaal uit. Wij wachten met smart op de volgende P.O.D. show in Nederland, want dit smaakte zeker naar meer!

The Flower Kings + Iamtemorning @ Boerderij

P.O.D. en Alien Ant Farm @ Victorie

Wage War @ Melkweg