Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-12-16 22:27:55

Live Reviews :: The Flower Kings + Iamtemorning @ Boerderij

The Flower Kings + Iamtemorning + Rikard Sjöblom – Boerderij Zoetermeer 07-12-2019

Voor de liefhebbers van progressieve en symfonische rock beloofde het van tevoren een mooi avondje te worden in Zoetermeer! Helaas veranderden de plannen op het laatste moment. The Flower Kings zouden eigenlijk Neerlands trots Kayak meenemen naar de Boerderij maar helaas moest Ton Scherpenzeel de tour cancellen in verband met gezondheidsproblemen. Er moest dus op korte termijn voor vervanging gezorgd worden, is dit gelukt?

Op het moment dat wij een ongeveer halfvolle zaal binnenstappen (afgesloten balkon niet meegerekend), staat er een bebaarde jongen met akoestische gitaar al op het podium. We hebben hier, uiteraard, te maken met vervanging nummer één, namelijk Rikard Sjöblom. Een naam die de liefhebbers van progrock wellicht kennen als frontman van Beardfish. Een band waar hij dan ook een aantal nummers van de revue laat passeren, samen met eigen werk. De vertolkingen van Beardfish vallen beter in de smaak, aangezien zijn eigen nummers wat hogere zang bevatten die niet altijd prettig in het gehoor ligt. Wat wel prettig in het gehoor ligt, is zijn uitstekende gitaar- en pianospel.

Zijn pianospel valt echter in het niet bij de kunsten die het tweede voorprogramma vertoont. Dit voorprogramma is de voornaamste reden dat ik hier überhaupt aanwezig ben, aangezien ik deze band een erg warm hart toedraag. Ik heb het hier over Iamthemorning. Dit Russische duo bestaande uit zangeres Marjana Semkina en klassiek geschoolde pianist Gleb Kolyadin brengt een bijzondere mix tussen kamermuziek en progressieve rock. Voor deze tour hebben ze ook Evan Carson op drums-percussie meegenomen, samen met een cellist. Marjana zingt over alles wat met dood en verderf te maken heeft en Gleb ondersteunt dit, samen met de andere muzikanten, door indrukwekkend spel. Haar hoge heldere stem verhoogt het onheilspellende en het mystieke, maar verhoogd daardoor ook de aantrekkingskracht. Combineer dit met de nederigheid van een relatief onbekend voorprogramma en flauwe grapjes over hunzelf en de teksten en je hebt een geslaagd optreden. Ik gun Iamthemorning de extra bekendheid door deze tour dan ook van harte.

Hoewel het vorige optreden enthousiast werd ontvangen, was dit uiteraard niet waar de liefhebbers voor naar Zoetermeer zijn gereisd. Zij kwamen toch voornamelijk voor Roine Stolt en zijn vrienden van The Flower Kings. Met het nieuwe album “Waiting for Miracles”  onder hun arm, zijn ze klaar voor een avondje prog. Helaas heeft Roine tijdens de repetities van deze tour een blessure opgelopen door een val. Daarom zit hij het hele concert op een stoel. Gelukkig leidt zijn gitaarspel hier totaal niet onder. Inmiddels bestaat de band uit aardig wat internationale leden, met Zweedse roots en een Californische toetsenist, maar name de Italiaanse drummer maakt indruk deze avond.  Zoals het een progressieve band als dit betaamd, werken ze tijdens het ongeveer 2 uur durende optreden slechts 9 (!) nummers af. Uiteraard nieuw werk van het album “Waiting for Miracles”, maar ook fan-favorieten als “The Truth will set you free” en “Stardust we are” die allebei ongeveer een half uur in beslag nemen.
Als laatste passeert “The Long and Winding Road” van The Beatles de revue, met hulp van Rikard Sjöblom en Iamthemorning. Een mooie afsluiter van een mooie avond!