Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2020-02-02 19:25:39

Live Reviews :: Anti-Flag @ Patronaat

Stilzitten is iets wat de punkrockers van Anti-Flag niet kennen. Wanneer ze niet touren weet je bijna zeker dat er een nieuw album of een nieuwe EP aankomt. Onlangs bracht de band, die terecht nog wel eens vergeleken worden met The Clash, hun nieuwe album ‘20/20 Vision’ uit. En als dat album dan toch klaar is, dan kan je maar net zo goed weer te planken op, toch? Bij Anti-Flag lijkt dat in ieder geval wel de mindset. Vanavond staan ze in het Haarlemse Patronaat en is de (kleine zaal) strak uitverkocht.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez

De eerste support van vanavond komt van The Homeless Gospel Choir (AKA Derek Zanetti). Derek is alleen, wat betekent dat we een akoestische set te horen krijgen. Deze set begint op het podium, maar al na een nummer springt Derek het podium af om de rest van de set op de vloer te spelen met een groeiende kring van publiek om hem heen. Hoewel het op enig moment zo druk is dat een deel van het publiek op de trap (of zelfs boven) moet wachten, zorgt dit wel voor een erg intieme en gezellige sfeer. Justin Sane en Dos van Anti-Flag kijken vanaf het podium toe en reageren zo nu en dan op de toelichtende verhalen van Derek of zingen de background vocals. Background vocals komen tevens van een select groepje fans die enthousiast meedoen met elk nummer dat ze lijken te kennen. De boodschap van Derek is niet anders dan die van Anti-Flag en valt bij het publiek logischerwijs dan ook in goede smaak. Alvorens hij zijn set beëindigd laat hij weten van plan te zijn om in het najaar terug te komen met zijn volledige band.

The Creepshow is een heel ander beestje. Met hun psycho-punk (een mix van, je raadt het waarschijnlijk al, psychobilly en punk) is hun set een stuk energieker dan die van The Homeless Gospel Choir. De zaal is inmiddels ook al goed vol en The Creepshow krijgt het publiek al snel goed mee. Het duurt niet lang voor de eerste pit, circle pit en zelfs de eerste crowdsurfer over het publiek drijft. De nummers die The Creepshow vanavond speelt zijn vooral snelle punkrock songs, maar de contrabass en de teksten van zangeres Kenda zorgen voor een aardig psycho-sausje. Het enthousiasme van de Canadese band slaat goed over op het publiek en The Creepshow heeft het publiek tegen het einde van de set helemaal voor zich gewonnen.

Met hun nieuwste album ‘20/20 Vision’ vers uit de oven mag het te verwachten zijn dat Anti-Flag wat nieuw materiaal laat horen en de band laat er geen gras over groeien. Met “Christian Nationalist” trapt Anti-Flag een set af waarin nieuwe nummers als “Unbreakable”, “The Disease” en “20/20 Vision”  zich net zo goed voor de live set blijken te lenen als het oudere materiaal. Geen verrassing natuurlijk bij een band die inmiddels al meer dan 30 jaar ervaring met zich meedraagt. Dat geldt ook voor hun performance waar, naast de muziek ruimte gemaakt wordt voor een (korte) politieke boodschap en waarbij er veel interactie met het publiek is. Enthousiasme is er bij de fans al vanaf het eerste moment. De band hoeft maar een snaar aan te slaan en de pit is een feit. Crowdsurfers en stagedivers zwemmen aan de lopende band over het meezingende, springende en moshende publiek. Een publiek dat, dankzij de lange loopbaan van Anti-Flag, uit meerdere generaties bestaat. Voor het oudere publiek kan het dan wel eens jammer zijn dat de band zich tijdens deze tour bijna niet meer aan pre-’The Terror State’ werk waagt. Opvallend is dan ook dat het publiek misschien wel het meeste opleeft tijdens “Fuck Police Brutality” en “Die For The Government”, beide van hun debuutplaat uit 1996. Wat nog meer opvalt is afwezigheid van drummer en medeoprichter Pat Thetic. Net als het afgelopen jaar zit ook nu Erik Pitluga achter de drumset. Backup vocals komen van Marc Defiant (The Code).

Geluid technisch hebben we Anti-Flag wel beter gehoord dan vanavond. De vocals verdrinken soms in de mix, waarbij het vooral bij het nieuwe werk soms niet goed te horen is welk nummer er gespeeld wordt tot we bij het refrein aankomen. Het mag de pret niet drukken. Het publiek heeft het naar hun zin en wanneer zanger Justin Sane iedereen vraagt om de persoon naast hen een hand te geven en daarna de armen om elkaar heen te slaan wordt het tijdens “Brandenburg Gate”, waarvoor ook Derek Zanetti de band op het podium vergezelt, nog net even wat gezelliger.

De boodschap van Anti-Flag is bloedserieus en daar ontkom je ook niet aan, maar elke show die de band speelt is een gezellige chaos waar iedereen zich welkom en vrij mag voelen en dat merk je. We maken ons zorgen om de huidige staat van de wereld, maar we doen het samen en we hebben het retegezellig!

Anti-Flag @ Patronaat