Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2020-02-23 14:09:57

Live Reviews :: Crossfaith @ W2 Den Bosch

Crossfaith is een band die altijd garant staat voor een strakke energieke show met een pit waar je ‘u’ tegen zegt. Vanavond staat de band in W2 in Den Bosch. Niet echt naast de deur, maar voor Crossfaith rijden we graag een stukje om.

De eerste support van vanavond komt van het Britse Black Futures.
In het midden van het podium staat een man in een hazmat suit te zwaaien met een vlag terwijl twee jongens in uniform dikke electro produceren. Een van de twee begint vervolgens zijn lyrics de zaal in te schreeuwen en we zijn van start gegaan. Black Futures maakt een interessante mix van electro en punk die ze zelf als future punk bestempelen. Wanneer je de muziek hoort is dat eigenlijk best een logische benaming. Het is chaos, er zijn duidelijke invloeden van bands als The Clash te horen op sommige tracks en de mix met electro doet de muziek klinken als protest muziek uit een soort dystopische toekomst. Mij zou het niet verbazen als we deze heren in de toekomst terug gaan zien op een festival als Lowlands.

Ocean Grove brengt de 90’s terug naar W2. Eerder zagen we ze al in het voorprogramma van Northlane, maar in huidige bezetting staan ze nu voor het eerst in Nederland op de planken. Vorig jaar nam bassist Dale Tanner de microfoon van zanger Luke Holmes over nadat hij uit de band stapte (samen met ex-gitarist Jimmy Hall). Wanneer de bandleden het podium betreden lijken de meeste aanwezigen geen idee te hebben van wat ze te wachten staat. Amper twee nummers later lukt het bijna niemand meer om stil te staan. De muziek van de band slaat aan als een bom en Dale blijkt nog een sterkere frontman te zijn dan zijn voorganger. Nieuwe bassist Twiggy Hunter heeft duidelijk niet lang nodig gehad om aan zijn nieuwe band te wennen en staat te spelen alsof hij nooit anders gedaan heeft.

De band speelt heerlijke eigenwijze en energieke rock waar de 90’s alternative, grunge, nu metal en pop punk invloeden vanaf druipen. Hoewel er meer bands zijn met deze soortgelijke muzikale formule heb ik er nog geen gehoord die dit zo geweldig weet te doen als Ocean Grove. Voeg hieraan een rete enthousiaste band op het podium toe en dan kan het alleen maar een groot feest worden. Vooral recente hit “Sunny” doet het goed, wat hoge verwachtingen maakt voor hun aankomende album, waar dit nummer op te vinden zal zijn. Wie Ocean Grove vanavond aan het werk heeft gezien weet dat deze verwachtingen ongetwijfeld waargemaakt zullen worden. Van Ocean Grove gaan we zeker meer horen.

Zelfs nu de set van hoofdfact Crossfaith op het punt staat te beginnen is W2 nog maar net tot de helft gevuld. Vreemd want de band is al jaren rete populair. Zalen als de Helling krijgen ze makkelijk gevuld. Aan de band kan het niet liggen. Wellicht dan dat Den Bosch voor velen toch net iets te ongemakkelijk bereikbaar is? Tevens had deze show toch wel wat meer onder de aandacht gebracht kunnen worden. De heren van Crossfaith laten zich hierdoor in ieder geval niet tegenhouden om een harde show neer te zetten. Een bandje laat ons weten over hoeveel minuten de show zal starten. Exact op tijd gaan de lichten uit en komen de bandleden onder luid gejuich het podium op. Met “Destroy” wordt een niet al te lange, maar wel gevarieerde, set ingezet en meteen zit de energie bij zowel de band als het publiek er goed in. Voor diegenen die de band eerder al live zagen zal dit een gegeven zijn. Tijdens “Destroy” neemt Terufumi de raps over die op de plaat van ho99o9 komen en dat doet hij niet onverdienstelijk. De band zoekt regelmatig de interactie met het publiek op. Zo staat zanger Kenta meer dan eens face to face met zijn fans in de microfoon te schreeuwen en krijgen liefhebbers op de eerste rij, tijdens “Jägerbomb”, passend een slok Jägermeister uit de fles van Terufumi uitgedeeld.

Er wordt retestrak gespeeld en de vaart zit er goed in. Zeker één van de duidelijke hoogtepunten van de set is de Prodigy-cover “Omen”. De band lijkt zich hier maar al te bewust van te zijn en de live versie is beduidend langer dan die op de plaat. Wellicht door het rekken van deze cover (er had anders makkelijk nog een extra nummer in de set gepast) alsook de vaart in de set voelt de show kort aan. Natuurlijk komt de band voor een toegift terug, nadat met “Countdown to Hell” een einde komt aan de reguliere set. De fans nemen het ervan en het dak gaat er nog één keer goed af tot de Crossfaith met “Leviathan” dan echt afscheid neemt van hun Nederlandse fans.

Het was misschien niet erg druk in W2, maar Crossfaith bezorgt de fans een show vol energie, enthousiasme en knalharde muziek. Ook vanavond maakt de band alle verwachtingen weer waar. Met twee dikke support sets van Black Futures en Ocean Grove zijn we vanavond getrakteerd op een geweldige package en kunnen we uitgeput maar voldaan op huis aan.