Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-05-31 23:55:16

Nieuws :: Graspop Metal Meeting 2018: de preview

Binnen een maand zullen de velden in Dessel, net als elk jaar, weer bestormd worden door duizenden metalheads, punkers, rockers en alle andere liefhebbers van zware riffs, snelle drums, harde bas en diepe grunts.

Op 21 juni gaat namelijk Graspop Metal Meeting 2018 van start. Dit jaar een langere editie dan we gewend zijn. Was het voorheen op de donderdag vooral tenten de grond in slaan (nou ja, de haringen dan), de eerste hap festivalvoedsel, bier en kleinere acts op de eerste avond. Dit jaar pakt Graspop uit door het festivalterrein al de eerste dag open de gooien en een dag extra aan grote acts te presenteren.

Uiteraard is het herenigde (voor het grootste deel dan) Guns ‘N Roses de grote publiekstrekker op deze extra dag. Dat wil echter niet zeggen dat er niet nog veel meer moois op de planning staat. Graspop Metal Meeting 2018 zal worden afgetrapt door de Zweedse powermetal act Follow The Cipher, waarna een groot scala aan artiesten voorbij zal komen. Dat Graspop Metal Meeting al lang niet meer enkel voor de headbanger met het slayer shirt en het Metallica vest is, blijkt wel aan het feit dat we steeds meer punk tussen de line-ups terug zien.

Ook op deze eerste dag is dit genre goed vertegenwoordigd door niemand minder dan Cancer Bats.

Fans van meer klassiek metalwerk kunnen later op de dag terecht bij Doro Pesch the voice of WARLOCK celebrating Triumph and Agony (Een mond vol, dus we doen wel gewoon Doro. Ook duidelijk toch?) en nog iets later bij Iced Earth. Mocht dat niet aan jou besteed zijn dan kan je bij Black Stone Cherry aankloppen voor een stevig potje Southern Rock of met een biertje in de hand meebleren met Deep Purlple klassiekers gebracht door coverband Pupendicular of Led Zeppelin hits uit de handen van coverband Hats Off To Led Zeppelin.

De avond begint pas echt met Korn-zanger Jonathan Davis die werk van zijn aankomende solo-album ‘Black Labyrinth’ zal spelen. Ongetwijfeld afgewisseld met nummers die hij schreef voor de populaire ‘Queen of the Damned’ soundtrack.

Dat het hierna volle bak wordt bij het optreden van Ghost is bijna vanzelfsprekend. De shockrock act van Tobias Forge is nog altijd retepopulair. Heb je toch trek in sneller werk dan is daar Madball om je te trakteren op een stevig potje hardcore alvorens de meeste van ons zich naar de mainstage zullen begeven voor die eerste headliner; Guns ‘N Roses.

Als jij je na die eerste dag al vroeg je tent uit weet te werken (of daar misschien niet eens geweest bent) dan kan je wakker worden met de Amerikaanse hardrockers van Tyler Bryant & The Shakedown. Als dat je niet heavy genoeg is om je wakker te schudden dan kan je ook bij Savage Messiah terecht.

Avatar is een populaire naam die we ook dit jaar weer terug mogen zien. Terecht, want deze band weet altijd een dikke show neer te zetten. Je moet er misschien wat vroeg voor je nest uit, maar dan heb je ook wat. Verder zien we deze middag metalcore act Stick To Your Guns, emo-rockers Silverstein en hardrockers Shinedown en Termonti als ook de alternative metal band In This Moment op de planken. Aan het einde van de middag brengt L7 hun klassieke hardrock terwijl ze flirten met punk en grunge. Voor liefhebbers van een meer moderne sound is daar Hollywood Undead.

Ook de avond van de vrijdag is goed gevuld met een diversiteit aan rock en metal. Zo zullen de metalheads ervoor kiezen om een pizzapunt of een bak patat naar binnen te werken onder het genot van Killswitch Engage of Septicflesh terwijl de punkers de rebelse anthems van Anti-Flag mee kunnen zingen. Voor we bij de headliner van de vrijdag aankomen kunnen we deze avond nog genieten van o.a. Avenged Sevenfold, The Darkness en Less Than Jake. Dit jaar zien we Iron Maiden niet als headliner, maar de heren zullen ongetwijfeld weer een vol veld weten te trekken voor het feest dat een Iron Maiden show toch elke keer weer is. De echte headliner voor de vrijdag is het Australische Parkway Drive. Deze metalcore giganten gaan inmiddels ook al 15 jaar mee en brachten begin mei hun jongste studioalbum ‘Reverence’ uit. Parkway Drive staat garant voor een denderende live show. Nu dus met spiksplinternieuw materiaal. Voor degene die toch niet helemaal wild worden van Parkway Drive staan ook Ayreon of Neurosis nog op de planken.

Na twee dagen vol met geweldige acts wordt ook de zaterdag stevig afgetrapt. Wie om half 12 al aanwezig is kan erbij zijn wanneer Stray From The Path hun politiek geladen hardcore het veld inslingert. Wie de dag liever wat luchtiger begint kan wat langer uitslapen om wakker te worden met de Zweedse punkrockers van Backyard Babies. Meteen daarna mee te zingen met hits als “Broken” en “Remedy” van Seether.

De Britten van Asking Alexandria staan voor de derde keer op Graspop en met de terugkeer van zanger Danny Worsnop krijgen we de sterkste lineup van deze populaire screamo goes alternative metalband.

Een wat meer toegankelijke sound wordt deze middag gebracht door de reli-rockers van Skillet, die we eerder ook al op Graspop aan het werk mochten zien en een indrukwekkende groei aan populariteit hebben doorgemaakt.

Spreekt de brave alternative rock van Skillet je niet aan? Dan kan je voor Balls-to-the-wall metal terecht met het Duiste Accept of sluit je je bij de Jupiler stage aan voor Metalcore met een vleugje electro van de Japanners van Crossfaith.

Ongetwijfeld zal het in de namiddag druk zijn wanneer Arch Enemy de mainstage 1 claimt. De band was al razend populair in hun oude line up; sinds Alissa White-Gluz de microfoon van Angela Gossow overnam is de fanbase van deze melodic death metal band waar mogelijk nog meer gegroeid. Na bands als Exodus en Kadavar wordt de avond groots ingeluid met een stevige portie kwaliteitspunk uit handen van de heren van Rise Against. Met bijna 20 jaar aan materiaal en ervaring weten ze over de hele volle zalen te trekken. We laten nuttigen onze frietjes vanavond wel wat later. Dit gaan we niet missen.

De Amerikaanse de post hardcore band Underoath zijn dit jaar op graspop in de originele formatie. Onlangs brachten ze het nieuwe album ‘Erase Me’ uit. Bereidt je voor op nieuw werk van deze plaat alsook oude klassiekers.

Megadeth. Need we say more? We zien deze rakkers zo vaak op de Europese festivals; je zou bijna gaan denken dat Motorhead achterna gaan. Misschien heeft de statische stage performance van frontman Dave Mustaine daar ook wel iets mee te maken. Toch weten de heren elke keer weer een trouw publiek te trekken.

De laatste headliner die Graspop aankondigde voor hun 2018 editie was was de rockabilly metalband Volbeat. Uitverkochte zalen over de hele wereld, mailorder bedrijven voor alternatieve kleding wijden aparte pagina’s van hun magazines en websites aan merchandise van deze band alleen. De band is eigenlijk nu pas 18, maar doet inmiddels al jaren mee met de grotemensenwereld van de metalscene. Je wordt natuurlijk ook niet zomaar gevraagd om mee te touren tijdens de bijna-reünie tour van Guns ‘N Roses. De zaterdag van Graspop 2018 zal worden afgesloten door Volbeat…

Nou ja, niet helemaal. Vlak na middernacht zal shockrocker Marilyn Manson namelijk nog op de planken staan. Naast klassiekers als The Beautiful People”, “Sweet Dreams” en “Rock is Dead” zullen we waarschijnlijk ook nieuw materiaal van het vorig jaar geboren Heaven Upside Down gaan horen. Hoe de show verloopt blijft altijd een verrassing. Laten we hopen dat Manson een goede zaterdag gehad heeft.

De zondag van Graspop heeft ook weer heel wat moois te bieden. Voor de grotere namen zullen vandaag echter tot later in de middag moeten wachten. Natuurlijk is Vandenberg’s Moonkings de minste niet. Zij openen de dag al vroeg. Vandenberg kennen we natuurlijk als gitarist van o.a. Whitesnake. in 2013 maakten we kennis met zijn jongste project die waar we op de vroege zondag ons ontbijt of eerste biertje (de één sluit het ander natuurlijk ook niet uit) bij kunnen nuttigen.

Een crossover tussen metal en hardcore is tegenwoordig niet ongewoon en kennen we onder de noemer metalcore. Er zijn echter bands dit dit al deden voordat het cool was en Pro Pain is daar één van. Ze zijn dan ook meteen een van de topspelers in dit veld. Voor een vette portie hardcore met een vleugje beweeg je je dus op de vroege zondag naar mainstage 2, waar je gaat zien waar de origine van één van de meest populaire metal stromingen ligt.

Een andere band die er vroeg bij was met het combineren van hardcore en metal is Biohazard. Die staan niet op graspop. “Waar lul je dan over?” hoor ik je denken. Nou, Billy Graziadei is één van de originele leden van Biohazard en die staat dan weer wel op graspop; met zijn nieuwe vand Powerflo. Powerflo is een crossover metalband die naast Billy bestaat uit niemand minder dan Senen Reyes AKA Sen dog (Cypress Hill), Christian Olde Wolbers (ex-Fear Factory) en Roy Lozano (ex-Downset.). Een bijzondere en zeer gevarieerde combinatie aan artiesten dus. Reden genoeg om op de zondagmiddag een kijkje te nemen bij Mainstage 2 om te zien en horen wat deze samenwerking naar Graspop brengt.

Body Count (moet dat feat, Ice-T er echt nog steeds achter?) zien we deze zomer vaker terug, zowel op diverse festivals als in zalen door Europa. De heren

staan echter garant voor een retestrakke set vol oude klassiekers als “Body Count”, “There Goes The Neighborhood” en natuurlijk “Cop Killers” als versie klassiekers als “Talk Shit, Get shot”, “No Lives Matter” en “Black Hoodie”. Rauw en in your face metal, zoals we dat graag zien op een festival als Graspop.

Voor een terugkeer naar de late jaren ‘90 kunnen we bij Limp Bizkit terecht. Hoewel het geduld van hun fans nog niet zo op de proef is gesteld als die van Guns ‘N Roses of Tool, laat het nieuwe Limp Bizkit album ondertussen alweer een aantal jaar op zich wachten. Ondertussen toert de band regelmatig festivals en zalen rond de wereld af en massa’s fans komen nog altijd op de shows af om “Faith”, “Nookie” en “Break Stuff” live te horen of om te zien wat voor creatie gitarist Wes Borland nu weer van zichzelf heeft gemaakt.

Het lijkt erop of de planning van de latere zondagmiddag een haastklusje is geweest. Alsof er ineens nog een hoop vette bands ingepland moesten worden en een waterval aan overlappingen de enige optie was. Wordt het Bullet For My Valentine of Lacuna Coil? Wordt het de ragga rock van Skindred of gaan we voor de theatrale covershow van supergroep Hollywood Vampires. Die laatstgenoemde zal ongetwijfeld behoorlijk wat publiek trekken. Naast fans van rocklegendes als Alice Cooper, Joe Perry en Duff McKagan die hierbij natuurlijk aanwezig moeten zijn, zal ook de aanwezigheid van acteur en gitarist Johnny Depp flink wat bekijks trekken.

Wanneer je dankzij Hollywood Vampires toch al lekker in de classic rock/metal vibe zit dan kan je net zo goed bij de mainstages blijven hangen voor Judas Priest. Deze legendarische metalband onder leiding van zanger Rob Halford zagen we al vaker voorbij komen op het festival. Zullen ze dit jaar dan eindelijk de titel van Graspop huisband gaan krijgen?

Met zoveel klassiekers kan je het festival natuurlijk alleen maar afsluiten met nog zo’n klassieker. Als het kan het liefst een artiest zo legendarisch dat de rest erbij in het niet valt. En wie beter dan een artiest die aan de wieg van het metal genre stond. Niet lang geleden nam hij met zijn Black Sabbath afscheid van Graspop en de wereld. Nu mag hij solo (uiteraard wel met een dikke band achter zich) Graspop 2018 afsluiten. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan Ozzy Osbourne. Stiekem hopen we natuurlijk toch op wat Black Sabbath klassiekers, maar Ozzy heeft solo ook genoeg materiaal om ons anderhalf uur te entertainen.

Voor wie na Ozzy nog niet genoeg heeft gehad (iedereen dus, duh, music is life enzo) staat er in de nacht nog een bijzondere act op de planken. A Perfect Circle heeft voor het eerst in jaren weer een plaat uitgebracht. Eat The Elephant bleek een pareltje en nu de band eindelijk ook weer shows speelt moet iedereen die A Perfect Circle ook maar een beetje waardeert hierbij zijn. Je weet niet hoe lang het hierna kan gaan duren voor je de band weer aan het werk gaat kunnen zien. Wij blijven in ieder geval zeker tot de laatste minuut hangen.

Met een dikke line-up van vier dagen vol vette muziek heeft Graspop met hun 2018 editie misschien wel een van hun sterkste line-ups tot nu toe te pakken. Het is ook niet voor niets dat zowel de combitickets als de dag tickets bijna allemaal uitverkocht zijn. Wij kunnen niet wachten tot we op 21 juni, samen met jullie de Graspop velden mogen bestormen. We zien jullie daar!

Tremonti @ Kantine in Keulen

And You Will Know Us By The Trail Of Dead @ Gebaude9 in Keulen

Combichrist @ Maassilo